روش های سنتز صنعتی رنگدانه سیاه

مدیر چهارشنبه 1400/11/20
روش های سنتز صنعتی رنگدانه سیاه

با توجه به کاربرد وسیع رنگدانه سیاه در صنعت، امروزه روش های مختلفی برای تولید آن ابداع شده است و قطر ذرات به دست آمده با توجه به نوع کاربرد متفاوت می‌ باشد.

سه روش اصلی برای تهیه این رنگدانه وجود دارد که عبارتند از:

فرایند کانالی: در این فرایند، شعله گاز طبیعی وارد یک کانال آهنی به طول 20 الی 25 سانتیمتر می‌شود. دوده حاصل را از این کانال خارج می‌ کنند. قطر ذرات به دست آمده با این روش 10 تا 300 نانومتر می‌باشد.



فرایند دمایی (Internal black proces): در این روش گاز طبیعی در دمای 1100 تا 1650 درجه سانتی‌گراد، به هیدروژن و کربن شکسته می‌شود. قطر ذرات بدست آمده در این روش 140 تا 500 نانومتر است.



فرایند کوره‌ای روغن: در این فرایند از روغنهای آروماتیک استفاده می‌شود. در بعضی موارد هم مشتقات قیر را به کار می‌برند. این فرایند در راکتور فولادی صورت می‌گیرد. باید توجه کرد که دوده بر روی فلزات خاصیت فعال‌کنندگی دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از خوردگی فلزات، آن را مستقیما روی فلز مصرف نمی‌ کنند.

منبع: http://daneshnameh.roshd.ir

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد