کنترل مقاومت رنگ، عاملی در فرمولاسیون

مدیر چهارشنبه 1400/11/20
کنترل مقاومت رنگ، عاملی در فرمولاسیون

فرمولاسیون رنگ علاوه بر تأمین نیاز مشتری از نظر زمان خشک شدن، دوام، شفافیت و غیره باید از نظر مقاومت نیز در محدوده قابل قبول قرار گیرد. مقاومت الکتریکی مشخصه ای است که باید در فرمولاسیون رنگ لحاظ شود. ثابت شده است که بیشتر مواد می توانند با وجود داشتن مقاومت مناسب، سایر انتظارات مشتری را نیز برآورده کنند. ما به این نتیجه رسیده ایم که هیچ ویژگی به تنهایی نمی تواند قابلیت پاشش انواع رنگ ها را در حد مطلوب تأمین کند. در حالی که با انتخاب حلال مناسب و در نتیجه تنظیم مقاومت الکترواستاتیک می توان قابلیت پاشش بسیاری از رنگ ها را از طریق فرآیند الکترواستاتیکی بهبود بخشید.

طبقه بندی حلال ها:

جهت مصارف الکترواستاتیک حلال ها به دو دسته قطبی و غیرقطبی طبقه بندی می شوند؛ تفاوت قطبیت در حلال های مختلف جهت تنظیم کردن رزیستیویتی (مقاومت الکتریکی) ترکیبات رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. حلال های غیر قطبی خوب اسپری نمی شوند. این حلال ها شامل هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک، حلال های کلردار و ترپن ها هستند. اضافه کردن حلال های قطبی سازگار با مواد پوشش اولیه قابلیت اسپری الکترواستاتیک را بهبود می بخشد. حلال های قطبی شامل کتون ها، الکل ها، گلیکول اترها، استرها و نیترو پارافین ها می باشند.

راهنمای ویسکوزیته:

فرمول اولیه رنگ باید ویسکوزیته بالا داشته باشد (ترجیحاً بیش از 50 ثانیه روی فوردکاپ شماره 4) تا بعد از اضافه کردن حلال، محتوای جامد آن درحد قابل قبول باشد. معمولا بهتر است تنظیم ویسکوزیته بعد از مقاومت انجام شود؛ چون ویسکوزیته در قابلیت پاشش الکترواستاتیک نقش کمتری دارد.

روش تنظیم مقاومت الکتریکی در فرمول رنگ:

1- نمونه رنگ را با ویسکوزیته بالا ترجیحاً بیش از 50 ثانیه با فوردکاپ شماره 4 فرموله کنید.

2- بعد از میکس کامل، مقاومت رنگ رقیق نشده را با یکی از وسایل زیر که در دسترس است اندازه بگیرید: تجهیزات تست رنگ (01-76652)- تجهیزات تست رنگ (02-76652)- تجهیزات تست رنگ (03-76652)- تجهیزات تست رنگ (04-76652)- رنگ سنج (00-70408). دستورالعمل مراحل آزمایش را با استفاده از تجهیزات فوق دنبال کنید. عدد مقاومت را یادداشت کنید. اگر مقاومت بالاتر از عدد پیشنهاد شده در شکل 1 بود به مراحل 3 و 4 بروید. اگر کمتر بود به مرحله 5 بروید.

3- کمترین مقدار حلال های قطبی مرجع را اضافه کنید تا به مقاومت مطلوب برسید. ممکن است انجام چندین تست در این مرحله ضروری باشد.

4- با اضافه کردن حداقل مقدار حلال غیرقطبی، ویسکوزیته را تنظیم کنید تا ویژگی های جریان فیلم مطلوب به دست آید.

5- اگر مقاومت اندازه گیری شده پایین تر از حد مطلوب بود، حلال غیر قطبی اضافه کنید تا مقاومت تنطیم شود.

تنظیم مقاومت از طریق انتخاب حلال حلالهای غیر قطبی ممکن است به عنوان حجم دهنده استفاده شوند تا ویسکوزیته رنگ یا سیالیت تغییر کند بدون این که تغییر جدی در مقاومت الکتریکی مخلوط ایجاد شود. رنگ هایی که مقاومت الکتریک پایین دارند مانند محلول های وینیل و مواد نیتروسلولز ازاین قاعده مستثنی هستند. رسانایی این ترکیبات ویژه ممکن است گاهی با اضافه کردن حلال های غیر قطبی کاهش یابد. عموماً، افزودن حلال های با قطبیت بالا باعث کاهش شدید مقاومت مخلوط می شود، حلال های با قطبیت متوسط مقاومت را نسبتا کم می کند و بدین ترتیب قطبیت حلال با مقاومت الکترواستاتیک رنگ رابطه معکوس دارد.

موارد استثناء:

به دلیل واکنش های پیچیده بین حلال ها، رزین ها و ارتباط دهنده ها ممکن است حلالی با یک قطبیت مشخص مقاومت رنگ را بیش از یک حلال قطبی تر ازخود کاهش دهد. از آنجا که این واکنش ها همیشه قابل پیش بینی نیستند، تنطیم مقاومت لزوماً یک فرآیند آزمون و خطای هدایت شده است. راهنمای ترکیبات رنگ:

مقاومت الکتریکی رنگهای آلکیدی حاوی

short oil و مقادیر کم رزین های بسیار قطبی مثل آمینو رزین ها، اپوکسی یا فنولیک، با اضافه کردن حلال به خوبی تنظیم می شود. لاک های هوا خشک و مواد مشابه که سریع خشک می شوند معمولاً حاوی مقادیری حلال قطبی هستند که مقاومت آنها کمتر از حد مطلوب است. در این موارد افزودن حداکثر مقدار مجاز رقیق کننده های غیرقطبی (مثلاً: جایگزین کردن استرها، کتون ها) قدرت اسپری کردن را بهبود می بخشد. اگررنگ های هیدروکربنی درست قبل از مصرف با حلال های قطبی قوی رقیق شوند، کلوئیدهای موجود در آن بهتر پخش می شوند. رقیق سازی با حلال های قطبی ضعیف نیز اگر مدتی قبل از استفاده انجام شود، به انتشار رزین ها کمک می کند. مقاومت الکتریکی اکثر رنگ هایی که حاوی رنگدانه فراوان یا بایندر (ارتباط دهنده) غیرقطبی هستند؛ مثل روغن بزرک، آلکیدهای استایرن، لاک های بر پایه رزین های هیدروکربن مانند لاستیک های حلقوی یا کوپلیمرهای بوتیلن و آلکیدهای long oil، با تنظیم حلال تا حدودی افزایش می یابد. هم چنین مصرف افزودنی های تغلیظ شده باعث بهبود قابلیت پاشش می گردد.



منبع: www.finishingbrands.com.pl

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد