انواع چوب | چوب سخت و چوب نرم

مدیر دوشنبه 1402/09/13
انواع چوب | چوب سخت و چوب نرم

انواع مختلف چوب (هم چوب سخت و هم چوب نرم) در بازار موجود است که از نظر رنگ، تراکم، دانه و پرداخت با یک دیگر تفاوت دارند. برای اینکه بهترین نوع چوب را انتخاب کنیم باید خواص هر یک را بدانیم.

با مطالعه ی این مقاله می توانید اطلاعات دقیق تری در مورد انواع چوب و ویژگی های آن داشته باشید.

سختی یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص نوع چوب است. از نظر گیاه شناسی، چوب سخت از درختان گل دار و چوب نرم از درختان مخروطی به دست می آید. از هر دو برای مبلمان و وسایل تزئینی استفاده می شود.

چوب سخت

چوب سخت از از آنژیواسپرم هایی (نهاندانگان گیاهانی که دارای گل و میوه ی با دانه هستند) مانند افرا، بلوط و گردو به دست می آید. این درختان دارای برگ هایی پهن و بزرگ هستند و اکثرا در فصل پاییز خزان می کنند (درختان برگ ریز و پهن برگ) و دارای الیاف چوب متراکم هستند.

همه انواع چوب سخت برای ساخت مبلمان ایده آل نیستند. از آن جایی که گران هستند، معمولا در تولید مبلمان با کیفیت بالا استفاده می شوند.

انواع چوب سخت:

ماهون

چوبی است به رنگ قرمز مایل به قهوه ای، نیمه سخت و نیمه سبک که یکی از محبوب ترین درختان گرمسیری چوب سخت و بومی آفریقای مرکزی، هندوراس و اسپانیا است. چوب ماهون به دلیل زیبایی، دوام و رنگ آن بسیار ارزشمند است.

گردو

چوبی است به رنگ قهوه ای کم رنگ تا قهوه ای شکلاتی تیره، نیمه سنگین و نیمه سخت که یکی از محبوب ترین چوب ها برای استفاده در مبلمان است و دارای نقوشی زیبا می باشد. این چوب ریز بافت و در برابر فشار، کشش و خمش مقاوم است.

بلوط

چوبی است به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، نسبتا نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است که بومی نیم کره ی شمالی، برگ ریز و همیشه سبز هستند. حدود 600 گونه بلوط وجود دارد. این چوب درشت بافت، با دوام و در برابر حملات قارچی نیز مقاوم است.

زبان گنجشک

چوبی است به رنگ کرم مایل به قهوه ای، سنگین، با دوام و سخت که در اکثر نقاط جهان رشد می کنند. چوب این درختان به علت خاصیت میخ زنی و نگهداری پیچ در بین نجاران بسیار محبوب است.

توسکا

چوبی است به رنگ صورتی روشن که پس از قطع و خشک شدن به رنگ نارنجی در می آید. این چوب نسبتا نرم تا نیمه سخت و سبک و در مقابل ضربه و فشار مقاوم است.

توس (غان)

چوبی است به رنگ کهربایی با ته مایه هایی از سفید و رگه هایی از قهوه ای روشن که در نیم کره ی شمالی بسیار زیاد هستند و در خانواده ی توسکایان قرار دارند.

افرا

چوبی است به رنگ سفید مایل به کرم، نسبتا سبک تا نیمه سنگین و نیمه سخت که بیشتر بومی آسیا هستند؛ اما در اروپا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی نیز یافت می شوند. این چوب ریز بافت، محکم و مقاوم است.

گیلاس

این چوب توناژی قرمز رنگ دارد و نسبتا سخت است؛ اگرچه چوب گیلاس به سختی چوب افرا نیست اما در مقایسه با چوب های نرم مانند کاج از استحکام بیشتری برخوردار است.

راش

چوبی است به رنگ صورتی مایل به قهوه ای، نیمه سخت و نیمه سنگین که بومی مناطق معتدل اروپا، آسیا و آمریکای شمالی هستند. این چوب ریز بافت، با دوام و مقاوم در برابر ضربه و سایش است.

ساج

چوبی است به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پر رنگ با رگه هایی سیاه، بسیار سنگین و سخت که بومی هند، برمه و تایلند هستند. این چوب بسیار با دوام و در برابر پوسیدگی، نور خورشید، باران و برف مقاوم است؛ به همین دلیل برای مبلمان فضای باز مناسب هستند.

چوب نرم

چوب نرم از ژیمنواسپرم هایی (بازدانگان گیاهانی بدون گل هستند که مخروط و دانه تولید می کنند) مانند کاج، صنوبر، سدر، ارس و سرخدار به دست می آید. اغلب این درختان همیشه سبز هستند و در فصل پاییز خزان نمی کنند (درختان سوزنی برگ). هم چنین بلند و صاف رشد می کنند و قطع کردن آن ها آسان تر است.

تقریبا همه انواع چوب نرم برای ساخت مبلمان ایده آل هستند. در واقع حدود 80 درصد از کل چوبی که در ساختن مبلمان از آن استفاده می شود، از چوب نرم به دست می آید.

انواع چوب نرم:

کاج

چوب کاج به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم، نسبتا سبک و نرم است. این چوب درشت بافت و به دلیل در دسترس بودن آن یکی از مقرون به صرفه ترین چوب ها است.

سرو

چوب سرو به رنگ زرد مایل به قهوه ای با رگه های قهوه ای مایل به قرمز و نسبتا سبک است. به دلیل مقاومت و استحکام خوبی که دارد در مبلمان های فضای باز از آن استفاده می کنند. درخت سرو گونه های زیادی دارد که بعضی از آن ها به صورت خودرو هستند.

نراد

چوبی است به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه ای مایل به صورتی، سبک و نرم که دارای نقوش زیبایی هستند. بهترین آب و هوا برای درخت نراد، آب و هوای مدیترانه ای است.

سرخدار

چوب سرخدار به رنگ قرمز مایل به قهوه ای یا شاه بلوطی، تا حدودی سبک، درشت بافت و مقاوم است. رشد این درخت بسیار کند است و در طول یک سال تنها 10 سانتی متر به طولش افزوده می شود.

سدر

چوبی است به رنگ زرد روشن تا قهوه ای روشن و سبک که بومی مناطق هیمالیا و مدیترانه می باشد. این چوب نسبت به بیشتر سوزنی برگان بافت سخت تری دارد و در برابر حمله ی حشرات و هوازدگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

صنوبر

چوب صنوبر سفید رنگ است و هر چه سن آن بالاتر می رود، رنگ آن به قهوه ای نزدیک تر می شود. این چوب نسبتا نرم و سبک است و معمولا در مناطق کوهستانی رشد می کنند. مقاومت خمشی این چوب بالا بوده، دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است.

منبع: https://octaneseating.com/blog/types-of-wood-for-furniture/

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد