نیم پلی استر و تمام پلی استر

مدیر یکشنبه 1402/06/26
نیم پلی استر و تمام پلی استر

پلی استر

پوشش پلی استر یکی از پر کاربردترین پوشش ها برای رنگ آمیزی و پرداخت سطوح چوبی است. رنگ های پلی استر بر پایه ی رزین های پلی استر غیر اشباع هستند که معمولا از پروپیلن گلیکول و مالئیک انیدرید ساخته شده اند.

پوشش پلی استر شفاف است و در لایه ای نازک روی سطح اعمال می شود تا از اکسید شدن چوب در اثر تماس مستقیم با هوا، حمله ی قارچ ها، باکتری ها و آفات جلوگیری کند. هم چنین سطوح دارای پوشش پلی استر راحت تر تمیز می شوند و حتی در برابر ضربه های خارجی نیز مقاومت بیشتری دارند.

واکنش پلیمری شدن بین الکل ها و اسید های چند ظرفیتی منجر به تولید پلی استر می گردد که حلال به کار رفته در آن ها استایرن می باشد. به این پلی استر ها، پلی استر دو جزئی می گویند.

انواع پوشش پلی استر

پلی استر ها به دو دسته ی نیم پلی استر و تمام پلی استر تقسیم می شوند:

نیم پلی استر:

نیم پلی استر رنگی است که برای جلا دادن و براق کردن سطوح چوبی استفاده می شود و جزء رنگ های نیمه هوا خشک می باشد. از دو جزء رزین نیم پلی استر و خشک کن (هاردنر) تشکیل شده است. از نیم پلی استر برای رویه کردن و رنگ نهایی استفاده می شود و پس از استفاده نیازی به پولیش ندارد و در دو نوع مات و براق موجود می باشد. حلال آن تینر فوری است و سپس به آن هاردنر اضافه می کنند. نیم پلی استر را به کمک پیستوله روی سطح چوب می پاشند.

شرکت پاک لاک از تولیدکنندگان نیم پلی استر با کیفیت بالا در ایران می باشد. جهت اطلاع از نحوه ی سفارش با شماره ی 22238905-021 تماس حاصل نمایید.

رنگ آمیزی با نیم پلی استر: 

چوب را سیلر کاری کنید و روی آن را سنباده بزنید؛ سپس کلیر کاری را شروع کنید و دوباره سنباده بزنید. مقداری از نیم پلی استر را با تینر فوری رقیق کنید و به آن هاردنر اضافه کنید. نیم پلی استر رقیق شده را از صافی عبور دهید و با پیستوله روی سطح چوب بپاشید.

همیشه به اندازه ی مورد نیاز نیم پلی استر را رقیق کنید. نیم پلی استر باقی مانده را نمی توان برای مدت طولانی نگه داشت.

شرکت پاک لاک از تولیدکنندگان تینر فوری با کیفیت بالا در ایران می باشد. جهت اطلاع از نحوه ی سفارش با شماره ی 22238905-021 تماس حاصل نمایید.

تمام پلی استر:

رنگ های تمام پلی استر جزء رنگ های غیر هوا خشک و فوق العاده شفاف هستند و زیبایی طبیعی چوب را به طور کامل منعکس می کنند. پلی استر از سه جزء ماده اصلی رنگ (رزین)، خشک کن (هاردنر) و کاتالیزور (شتاب دهنده) تشکیل شده است و به کمک پیستوله روی سطح چوب پاشیده می شود. این رنگ در برابر مواد شیمیایی، حلال و رطوبت بسیار مقاوم می باشد و زودتر از نیم پلی استر خشک می شود.

رنگ های تمام پلی استر به 2 دسته تقسیم می شوند:

1- پلی استر ایستاده که پس از خشک شدن سطوح براقی را به وجود می آورند.

2- پلی استر پوست پولیش که اغلب مخصوص قاب ها و تابلو های معرق هستند و پس از خشک شدن باید سنباده و پولیش شوند.

خشک کن یا هاردنر چیست؟

پوشش های پلی استر به تنهایی دیر خشک می شوند و حالت ژله ای و چسبنده ای دارند؛ به همین دلیل برای اعمال این پوشش ها از هاردنر استفاده می کنند. هاردنر ها به صورت مایع در بازار موجود هستند، بی رنگ و شفاف است و بوی تندی دارد؛ بنابراین سطوح چوبی را در فضایی با تهویه مناسب رنگ کنید.

هنگام استفاده از هاردنر باید توجه کنید که آن را با مقدار مشخصی از پلی استر مخلوط کنید؛ زیرا با تغییر حجم هاردنر می توان میزان سختی پلی استر را تنظیم کرد. مقدار آن با توجه به دمای محیط متفاوت است.

منبع: https://westerncanadacoatings.ca/everything-you-should-know-about-polyester-coating/

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد