سنباده زدن چوب

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
سنباده زدن چوب

تعریف سنباده کاری

برداشتن لایه نازک از روی چوب و از بین بردن سطوح خشن به منظور ایجاد سطوح صاف و صیقلی را سنباده کاری گویند.

سنباده کاری با دو روش دستی و ماشینی انجام می شود.

استفاده از سنباده ی برقی آسان است و کار را راحت می کند. در آخر می توان برای دستیابی به نتایج بهتر لایه ی آخر را با دست سنباده زد.

سنباده چگونه کار می کند؟

ورق سنباده از ذرات ساینده ای تشکیل شده که نرم و انعطاف پذیر است و از آن برای صاف کردن چوب و سطوح سخت استفاده می شود. سنباده سطح چوب را خراش می دهد و لایه ای بسیار نازک از روی چوب جدا می کند. سنباده زدن به روش صحیح به این معنی است که قطعه چوب نهایی هیچ خراش قابل مشاهده ای رویش نداشته باشد. هدف از سنباده کاری قبل از رنگ آمیزی، از بین بردن عیوب چوب و کمک به چسبیدن رنگ به آن است.

انواع سنباده

سنباده ورقه ای

استاندارد ابعاد این سنباده که به صورت مستطیل می باشد 13*28 سانتی متر و 14*28 سانتی متر می باشد.

سنباده رولی

به صورت نوارهای رولی با عرض های مختلف عرضه می شود. طول آن ها معمولا 50 تا 100 متر می باشد و به هر اندازه که لازم باشد می توان آن را بریده و استفاده کرد.

جنس مواد تشکیل دهنده ی سنباده ها

مواد ساینده ی طبیعی: سنگ چخماق، سنگ کوارتز، سنگ لعل، ماسه

مواد ساینده ی مصنوعی: اکسید آلومینیوم، کلسیم کاربید

انواع کاغذهای ساینده

Glasspaper یا کاغذ شیشه ای زرد کم رنگ است و یک گزینه ی ارزان برای سنباده زدن چوب های نرم است. هم چنین به عنوان Flintpaper یا کاغذ سنگ چخماق نیز شناخته می شود.

Garnet paper یا کاغذ گارنت از یک ماده ی معدنی طبیعی قهوه ای مایل به قرمز ساخته شده است و یک ساینده ی خوب برای چوب های نرم و سخت است.

Aluminum-oxide paper یا کاغذ اکسید آلومینیوم سخت تر از کاغذ گارنت است و برای سنباده زدن چوب های سخت و متراکم مناسب است. کاغذ اکسید آلومینیوم در رنگ های مختلف موجود می باشند و به طور گسترده برای کارهای دستی و ابزارهای برقی استفاده می شود.

Silicon-carbide paper یا کاغذ سیلیکون کاربید از خاکستری تیره تا سیاه متفاوت است. از یک ماده ی مصنوعی ساخته شده و سخت تر از اکسید آلومینیوم است؛ از این رو بهترین کاغذ سنباده برای فلز و پلاستیک است.

درجه بندی سنباده ها

کاغذ سنباده ها بر اساس اندازه ذرات ساینده (ریزی و درشتی) و به صورت فوق العاده زبر، خیلی زبر، متوسط، نرم، خیلی نرم و فوق العاده نرم درجه بندی می شوند. هر چه گرید سنباده بیشتر باشد، نرم تر است. در سنباده کاری به ترتیب از سنباده ی زبر به سنباده ی نرم بروید. سنباده های نرم و خیلی نرم را می توان در مراحل پایانی رنگ کاری استفاده کرد.

کاغذ سنباده در گرید های مختلفی موجود است که معمولا برای چوب از گرید بین 40 تا 240 استفاده می کنند.

می توان با سنباده گرید 60 شروع کرد و وقتی نواقص چوب تا حدی برطرف شد، از سنباده گرید 80 استفاده کنید تا خراش های ناشی از سنباده 60 را از بین ببرید؛ این کار را تا سنباده 180 ادامه دهید.

کاغذ سنباده های ریز تر خاک اره ریز ایجاد می کنند که می تواند منافذ چوب را مسدود کند؛ به همین دلیل است که توصیه می شود فرایند سنباده زدن را با سنباده گرید 180 به پایان برسانید.

سنباده زدن با دست

ورقه های کاغذ سنباده را به اندازه های مناسب ببرید. یک نوار را دور یک بلوک سنباده بپیچید و از آن برای صاف کردن یک قطعه چوب مسطح استفاده کنید (1). می توانید از همان بلوک برای سنباده زدن گوشه ها هم استفاده کنید (2). برای سنباده زدن قسمت هایی از چوب که انحنا دارد می توان کاغذ سنباده را دور یک بلوک سنباده ی استوانه ای پیچید (3). سپس بلوک های سنباده را کنار بگذارید و از فشار انگشتان خود برای سنباده زدن استفاده کنید (4).

هنگام کار با کاغذ سنباده ذرات چوب به آن می چسبند؛ با ضربه زدن کاغذ سنباده به میز کار خود ذرات چوب روی آن را پاک کنید. سنباده زدن را تا جایی که سطح صاف به نظر برسد، ادامه دهید. پس از اتمام سنباده زدن می توانید با استفاده از مینرال اسپریت قطعه چوب خود را تمیز کنید.

کاغذ سنباده را بیش از حد روی سطح خود فشار ندهید؛ چون خراش های عمیق تری ایجاد می کند که حذف آن ها به مراتب سخت تر است. با یک فشار ملایم کاغذ سنباده را به سمت جلو و عقب حرکت دهید.

نکات ایمنی سنباده کاری

از یک ماسک خوب استفاده کنید

هنگام سنباده زدن، خاک اره زیادی تولید می شود که برای محافظت از خود حتما از ماسک تنفسی و عینک ایمنی استفاده کنید و عملیات سنباده کاری را در اتاقی مجهز به سیستم تهویه انجام دهید.

سنباده را صاف نگه دارید

همان طور که قطعه ی خود را سنباده می زنید، سنباده را صاف نگه دارید. اگر سنباده را کج کنید یا فشار اضافی به آن وارد کنید، باعث ایجاد فرورفتگی در چوب می شود.

منبع: https://abutterflyhouse.com/sanding-wood/#:~:text=To%20sand%20wood%2C%20scribble%20a,the%20sawdust%20with%20a%20vacuum.

 

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد