مقایسه لاک و پلی اورتان

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
مقایسه لاک و پلی اورتان

پلی اورتان و لاک دو مورد از پوشش های چوبی رایج هستند که برای ایجاد پوششی صاف و صیقلی استفاده می شوند. پلی اورتان و لاک اغلب به عنوان جایگزینی برای یک دیگر استفاده می شوند در حالی که تفاوت هایی با هم دارند.

لاک چیست؟

لاک یک پوشش رایج و با دوام برای وسایل چوبی است که به دلیل سهولت استفاده و خشک شدن سریع از محبوبیت زیادی برخوردار است. لاک را می توان با استفاده از پیستوله و در یک اتاق با تهویه مناسب اعمال کرد.

به طور کلی سه نوع لاک وجود دارد: لاک اکریلیک (Acrylic Lacquer)، لاک پایه آب (Water-based Lacquer) و لاک نیتروسلولز (Nitrocellulose Lacquer). صرف نظر از نوع آن، لاک ها با دوام هستند و سریع خشک می شوند.

در اینجا بخوانید: همه چیز درباره ی لاک های چوب

لاک اکریلیک (Acrylic Lacquer)

رزین اکریلیک یک ترموپلاستیک بی رنگ و شفاف است که از پلیمریزاسیون مشتقات اسید اکریلیک به دست می آید. لاک اکریلیک با استفاده از رزین اکریلیک در دهه 1950 ساخته شد و پوششی شفاف از خود به جا می گذارد و در برابر سایش و خراش مقاوم است. استفاده از لاک در پوشش های اتومبیل زمانی که پوشش های پلی اورتان دو جزئی ساخته شدند، متوقف شد؛ چون پوشش های پلی اورتان در برابر آب و هوا و مواد شیمیایی مقاوم تر و با دوام تر بودند.

لاک پایه آب (Water-based Lacquer)

امروزه با توجه به ملاحظات زیست محیطی، کارهای زیادی برای توسعه ی لاک های پایه آب انجام شده است. این لاک ها از سمیت کم تری برخوردار و بدون بو هستند و دوام بیشتری نسبت به سایر پوشش های روغنی دارند.

لاک نیتروسلولز (Nitrocellulose Lacquer) 

لاک های نیتروسلولز (رزینی که از نیتراسیون پنبه و سایر مواد سلولزی به دست می آید) در قرن نوزدهم معرفی شدند.

لاک های نیتروسلولزی به طور گسترده در کاربردهای پرداخت چوب، به ویژه در مواردی که نیاز به پرداخت با کیفیت بالا است، استفاده می شود. این لاک ها به سرعت خشک شده، خواص صیقل پذیری بسیار خوبی از خود نشان می دهند و ظاهر رگه ای چوب را بهبود می بخشند.

از لاک نیتروسلولزی اولین بار در پوشش اتومبیل استفاده شد و بعدا به صنعت چوب راه پیدا کرد. این لاک با ایجاد یک لایه از چوب در برابر آسیب ها محافظت می کند.

هنگام استفاده از لاک نیتروسلولز باید به ماهیت قابل اشتعال بودن این ماده توجه کرده و نکات ایمنی را رعایت کرد.

شرکت پاک لاک از تولیدکنندگان رنگ و لاک های نیتروسلولزی با کیفیت بالا در ایران می باشد. جهت اطلاع از نحوه ی سفارش با شماره ی 22238905-021 تماس حاصل نمایید.

در این جا بخوانید: کاربرد لاک های نیتروسلولز

پلی اورتان چیست؟

پوشش پلی اورتان باعث براقیت و حفظ رنگ چوب می شود. پوشش پلی اورتان یک لایه (نوعی پلیمر) است و باعث محافظت از سطح در برابر خوردگی، آب و هوا و سایر موارد مضر می شود.

در این جا بخوانید: پلی اورتان چیست؟

به طور کلی دو نوع پلی اورتان وجود دارد: پایه آب و پایه روغن.

پلی اورتان پایه آب

پلی اورتان پایه آب از سمیت کم تری برخوردار و بدون بو است. هیچ رنگ مایل به زردی روی سطح چوب باقی نمی گذارد و نسبتا سریع تر از همتای روغنی خود خشک می شود. با این حال پلی اورتان پایه آب گرما را به خوبی تحمل نمی کند؛ در نتیجه به عنوان پوشش برای میز آشپزخانه مناسب نیست. در عوض می توان از آن بر روی میز، قفسه های کتاب و سایر سطوح چوبی که در معرض گرمای شدید نیستند، استفاده کرد.

پلی اورتان پایه روغن

پلی اورتان پایه روغن با دوام است اما دیرتر خشک می شود. خشک شدن آن می تواند تا 24 ساعت طول بکشد؛ بنابراین مصرف کننده ها اغلب لاک نیتروسلولز یا پلی اورتان پایه آب را به پلی اورتان پایه روغنی ترجیح می دهند. با این حال پلی اورتان پایه روغن از دوام بیشتری نسبت به پلی اورتان پایه آب برخوردار است و می تواند در برابر گرما مقاومت کند؛ بنابراین استفاده از آن روی میز آشپزخانه بهترین گزینه است.

پلی اورتان پایه روغن بوی ناخوشایندی دارد، سمی است و باید از آن در محیطی با تهویه مناسب استفاده کرد. برخلاف لاک، پلی اورتان به چوب نفوذ نمی کند و فقط یک پوشش سطحی می دهد که با دوام است. نکته ی منفی دیگر این است که پلی اورتان پایه روغن می تواند رنگی مایل به زرد روی محصولات چوبی روشن باقی بگذارد.

تفاوت های لاک نیتروسلولز و پوشش پلی اورتان

اعمال روی سطح:

برای اعمال هر دو پوشش روی سطح می توان از پیستوله استفاده کرد.

اعمال پلی اورتان دشوارتر است و اگر می خواهیم از پیستوله استفاده کنیم باید آن را با تینر مخلوط کنیم.

دوام:

ماندگاری هر دو 20 سال و حتی بیشتر است؛ اما دوام پلی اورتان بیشتر از لاک نیتروسلولز است.

لاک نیتروسلولز با گذشت زمان ممکن است یک اثر زرد رنگ از خود به جا بگذارد؛ در حالی که پوشش پلی اورتان ثابت می ماند و تغییر رنگ نمی دهد.

قابلیت استفاده:

هر دو برای استفاده در محیط های مسقف و غیر مسقف مناسب هستند اما برای استفاده در محیط های مسقف بیشتر افراد لاک نیتروسلولز را ترجیح می دهند؛ چون سریع تر خشک می شود.

در محیط های غیر مسقف می توان از هر دو استفاده کرد اما پوشش پلی اورتان گزینه ی بهتری است.

استحکام - قدرت:

هر دو از استحکام خوبی برخوردارند اما پلی اورتان در مقایسه با لاک نیتروسلولز استحکام بهتری دارد و زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.

کیفیت نهایی:

هر دو در دو نوع براق و مات موجود هستند؛ به طور کلی پلی اورتان از لاک نیتروسلولز گران تر است و لاک نیتروسلولز برای استفاده بر روی وسایل چوبی مقرون به صرفه تر است.

کیفیت:

پلی اورتان دوام بیشتری دارد، ضخیم است و پوشش محکمی به جا می گذارد. لاک نازک است و به سطح چوب نفوذ می کند. هم چنین با دوام است اما پس از مدتی مستعد خراش و تغییر رنگ می شود.

زمان خشک شدن:

پلی اورتان زمان بیشتری را برای خشک شدن نیاز دارد. پلی اورتان پایه آب سریع تر از پلی اورتان پایه روغن خشک می شود. لاک می تواند ظرف 10 دقیقه خشک شود در حالی که خشک شدن پلی اورتان ممکن است ساعت ها طول بکشد؛ به همین دلیل می توان به راحتی چندین لایه لاک را روی سطح اعمال کرد اما برای این که چندین لایه پلی اورتان روی سطح اعمال کنیم پس از خشک شدن هر لایه، باید آن را سنباده بزنیم.

خلاصه

منابع: http://www.differencebetween.net/miscellaneous/difference-between-polyurethane-and-lacquer، https://en.wikipedia.org/wiki/Lacquer، https://paintingdrive.com/differences-similarities-duco-and-pu/

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد