آشنایی با متیل استات: خواص و کاربردها

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
آشنایی با متیل استات: خواص و کاربردها

متیل استات چیست؟

متیل استات (که با نام متیل اتانوات، استیک اسید متیل استر، MeOAc ،Tereton ،Devoton نیز شناخته می شود) یک استر کربوکسیلات با فرمول مولکولی C3H6O2 است. این مایع شفاف و بی رنگ است و بوی استری معمولی مشابه چسب ها و پاک کننده های ناخن دارد. با نقطه اشتعال 10- درجه سانتیگراد و درجه اشتعال پذیری 3 بسیار قابل اشتعال است. متیل استات معمولاً در حلال های با سمیت کم مانند چسب ها، لاک پاک کننده های ناخن استفاده می شود.

این ماده با تمام حلال های آلی معمولی (الکل ها، کتون ها، گلیکول ها، استرها) بسیار اختلاط پذیر می باشد اما در آب فقط کمی قابل حل است، اما با دمای بالا در آب محلول تر می شود. معمولاً در میوه هایی مانند سیب، انگور و موز یافت می شود.

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان متیل استات در ایران با کیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید متیل استات با کارشناسان ما به شماره 6-02122238905 تماس بگیرید.

خواص فنی متیل استات

خواص شیمیایی و فیزیکی متیل استات:

 فرمول مولکولی: C3H6O2 / CH3COOCH3

 مترادف: متیل اتانوات، متیل استر اسید، MeOAc ، ترتون، دوتون، متیل استر اسید استیک، متیل استات

 Cas Number: 79-20-9

 جرم مولکولی: 74.079 گرم بر مول

 نقطه اشتعال: 14 درجه فارنهایت / 10- درجه سانتی گراد

 نقطه جوش: 134.4 درجه فارنهایت در 760 میلی متر جیوه / 56.8 درجه سانتی گراد

 نقطه ذوب: 144- درجه فارنهایت / 98.0- درجه سانتی گراد

 فشار بخار: 170 میلی متر جیوه در 68 درجه فارنهایت ؛ 235 میلی متر جیوه در 77 درجه فارنهایت

 حلالیت در آب: ~ 25% (20 درجه سانتی گراد)

 چگالی: 0.932 گرم بر سانتی متر مکعب

متیل استات یک کربوکسیلات استر است زیرا حاوی یک گروه کربونیل متصل به یک گروه OR است و از طریق استری شدن اسید استیک با متانول تولید می شود.

متیل استات چگونه تولید می شود؟

روش های مختلفی برای تولید متیل استات وجود دارد. روشی که در صنعت استفاده می شود از طریق کربونیله کردن است. این نوع واکنش ها بسترهای مونوکسید کربن را با هم جمع می کند. برای تولید متیل استات، متانول در کنار اسید استیک در حضور اسید سولفوریک گرم می شود. روش دیگر تولید، استری شدن متانول و استیک اسید در حضور یک اسید قوی است. سولفوریک اسید یک کاتالیزور رایج است که در این واکنش استفاده می شود.

کاربرد متیل استات

موارد استفاده صنعتی

کاربرد های صنعتی متیل استات شامل واکنش کربونیله برای تولید انیدرید استیک است. همچنین در رنگ و چسب های پوششی، روان کننده ها، واسطه ها، مواد کمک فرآیندی و به عنوان حلال در رنگ، چسب، لاک ناخن و پاک کننده های دیوارنگاری استفاده می شود.

متیل استات همچنین به عنوان یک واسطه شیمیایی برای سنتز کلروفاسینون، دیفاسینون، فن فلورامین، متوکسی فنیل استون، متیل سینامات، متیل سیانواستات، فنیل استون و تولید چسب های سلولزی و عطرها استفاده می شود.

مصارف تجاری

متیل استات به صورت تجاری به عنوان یک طعم دهنده در افزودنی های غذایی، در چسب ها، محصولات تمیز کننده، محصولات مراقبت شخصی و آرایشی، روان کننده ها، رنگ های خشک شونده فوری مانند لاک، پوشش وسایل نقلیه موتوری، پوشش مبلمان، پوشش های صنعتی، رزین، روغن چرم مصنوعی و محصولات الکترونیکی استفاده می شود. بازارهای اصلی کاربری برای این محصول رنگ، روکش، لوازم آرایشی، نساجی و صنایع موتوری است.

مصارف متیل استات، متیل استات پاک لاک، بوتیل استات پاک لاک

خطرات و سمیت

متیل استات دارای رتبه سلامت NFPA 2 است و می تواند باعث آسیب موقت شود. در صورت استنشاق یا بلع، ممکن است سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی و خستگی ایجاد شود. تماس با چشم می تواند باعث تحریک شود. دارای درجه اشتعال پذیری 3 است و می تواند در بیشتر شرایط دمای محیط پایین تر از نقطه اشتعال (10- درجه سانتی گراد) آن، مشتعل شود. هنگام سوختن، متیل استات گازهای سنگین، تحریک کننده و سمی از خود ساطع می کند که می توانند مسافت های قابل توجهی را طی کنند. این بخارها همچنین منفجره هستند و اگر بتوانند به منبع احتراق بازگردند ممکن است منفجر شوند.

واکنش پذیری متیل استات با سایر ترکیبات گروه استری مشابه است. در حضور بازها یا اسیدهای قوی مانند هیدروکسید سدیم یا اسید هیدروکلریک و اسید سولفوریک در دمای بالا، دوباره به متانول و استیک اسید تبدیل می شود.

ذخیره سازی و توزیع

متیل استات باید در یک محل ذخیره مخصوص مایعات قابل اشتعال، محکم در ظروف درام مانند ایزوتانک های ساخته شده از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا فولاد کربنی نگهداری شود. این منطقه باید خنک، خشک و دارای تهویه مناسب، دور از نور مستقیم خورشید، گرما، شعله های باز و به دور از اسیدها و قلیاهای قوی، نیترات ها و اکسید کننده های قوی باشد.

ایمنی و رویه ها

برای جلوگیری از تماس با پوست، چشم، بینی و گلو، هنگام استفاده از متیل استات باید همیشه از تجهیزات حفاظتی شخصی استفاده کنید. در صورت تماس با پوست، بلافاصله ناحیه آلوده را بشویید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در صورت تماس با چشم، بلافاصله با مقدار زیادی آب بشویید. در صورت بلع، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

هنگام باز کردن ظروف یا جابجایی ظروف باز شده، آنها باید کاملاً بسته شوند و در موقعیت عمودی نگهداری شوند تا از نشت جلوگیری شود.
 

در صورت ریختن متیل استات، نشت را حداقل 50 متر در همه جهات جدا کنید. در صورت آتش سوزی، خاموش کننده های آب ممکن است به دلیل نقطه اشتعال پایین متیل استات بی اثر باشند. خاموش کننده های فوم مقاوم دربرابر الکل برای آتش سوزی های کوچک و بزرگ مناسب هستند.

خطرات و سمیت متیل استات، متیل استات پاک لاک، بوتیل استات پاک لاک

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان متیل استات در ایران با کیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید متیل استات با کارشناسان ما به شماره 6-02122238905 تماس بگیرید.

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد