استر ها

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
استر ها

استرها چیست؟

استرها ترکیبات آلی هستند که از اسیدهای کربوکسیلیک مشتق شده اند. گروه کربوکسیل COOH- در کربوکسیلیک اسید وجود دارد. هیدروژن در این گروه با گروه هیدروکربنی در استرها جایگزین می شود. این گروه های هیدروکربنی می توانند یک گروه متیل، اتیل یا فنیل باشند. استرها دارای بوی مطبوع و میوه ای هستند و در مواد آلی و بیولوژیکی رایج هستند. آنها بیشتر در صنعت عطر و طعم دهنده ها استفاده می شوند.

طیف وسیعی از استرها از جمله بوتیل دی گلیکول استات، بوتیل گلیکول استات، اتیل استات، ایزوبوتیل استات، ایزوپروپیل استات، متیل استات، بوتیل استات و پروپیل استات است.

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک تولیدکننده متیل استات، نرمال بوتیل استات و ایزو بوتیل استات در ایران باکیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید محصولات با کارشناسان ما به شماره 6-02122238905 تماس بگیرید.

استرها چگونه تولید می شوند؟

استرها از واکنش دو واکنش دهنده که الکل و اسید هستند در یک واکنش استری شدن تشکیل می شوند. استری شدن فیشر، سنتز کلاسیک تولید استرها است. شامل اصلاح کربوکسیلیک اسید با یک الکل و عامل دهیدراته می شود. سولفوریک اسید به عنوان کاتالیزور برای تسریع این روند استری شدن عمل می کند.

الکل کافت (alcoholysis) اسید کلریدها و اسید انیدرید، یکی دیگر از روش های تولید استرها است. اسید کلریدها و اسید انیدریدها با الکل ها واکنش می دهند و استرها را تولید می کنند. شرایط آبدار توصیه می شود زیرا هر دو کلریدهای آسیل و انیدریدهای اسیدی با آب واکنش نشان می دهند.

کاربرد استرها در صنعت

در تولید عطرها، اسانس ها و فرومون ها از استرهای متنوعی استفاده می شود. تعداد کمی از استرها در کاربردهای متنوعی روی محیط زیست هنگامی که صحبت از روانکاری مصنوعی می شود مفید بوده اند.

جریان پذیری استرها در دمای پایین و عملکرد تمیز در دمای بالا، استفاده منحصر به فرد آنها را در روان کننده های موتور جت به ارمغان آورده است. استرها همچنین به عنوان روان کننده های تبرید مصنوعی در مبردهای جایگزین CFC نقش دارند. عملکرد دمای پایین و بالا با امتزاج پذیری استرها با HFC به دلیل انشعاب و قطبیت مشخصه آنها بهبود می یابد.

استرها به طور گسترده در کاربرد های خودرو استفاده می شوند. به دلیل خاصیت روانکاری بیشتر، استرها معمولاً با پلی آلفا الفین ها (PAOs) در روغن های موتور تمام مصنوعی ترکیب می شوند تا مواد افزودنی را حل کرده، اثر روی آب بندی ها را کاهش داده، فراریت را کاهش داده و بهره وری انرژی را بهبود بخشند.

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد