انواع حلال صنعتی کدامند؟

مدیر سه‌شنبه 1400/12/03
انواع حلال صنعتی کدامند؟

حلال های مصرفی در صنایع به طبقات زیر دسته بندی می شوند:

1- آبی

2- آلی

معمولا انتخاب حلال مناسب برای یک سیستم دو گزینه دارد: آب یا یک حلال آلی. آب، ویسکوزیته بالاتری نسبت به حلال های آلی متداول دارد. حلال های آلی معمولا فشار بخار بالاتر، گرمای نهان تبخیر کم تر، نقطه جوش پایین تر و کشش سطحی کم تری نسبت به آب دارند که این امر به علت پیوند های هیدروژنی قوی میان مولکول های آب است. سرعت تبخیر یک حلال معمولا با گرمای نهان تبخیر آن مشخص می شود، اما برخی اوقات از نقطه جوش برای تخمین سرعت تبخیر استفاده می شود. اثرات زیان آور حلال های آلی در محیط های کوچک خود را نشان می دهد؛ زیرا حلال های آلی بسیار فرار بوده و درنتیجه به دلیل سمی بودن، هم برای انسان و هم موجودات زنده دیگر زیان آور است. یکی از اصول کار با حلال ها این است که از حلال های بی خطرتر استفاده کنیم. اغلب در آزمایشگاه ها، باید سعی کنیم از حلال های سمی برای حل کردن موادی که در واکنش شیمیایی به کار برده می شوند، استفاده نکنیم. بسیاری از حلال ها که در مقادیر زیاد در صنعت به کار برده می شوند برای سلامت انسان مضر هستند یا می توانند خطرات دیگری مانند آتش سوزی و انفجار به وجود آورند. حلال هایی که عمدتا مصرف شده و برای سلامت انسان مضر می باشند شامل تتراکلرید کربن، کلروفورم، و پرکلرواتیلین هستند.

اما دسته بندی بهتر بر اساس قطبیت مولکول ها انجام می گیرد:

1- غیر قطبی

2- قطبی

3- هیدروژنی

در حلال قطبی، ذرات تشکیل دهنده حلال قطبی بوده و یکدیگر را با نیروی جاذبه ی الکتروستاتیکی جذب می نمایند. مهمترین حلال قطبی آب می باشد. انواع اسیدها مانند سولفوریک اسید H2SO4 و هیدروزن فلوئورید HF نیز در این دسته قرار می گیرند. در حلال های غیر قطبی، ذرات حلال غیرقطبی بوده و بنابراین تنها نیروی جاذبه ی ضعیف واندروالسی بین ذرات وجود دارد، به همین دلیل این حلال ها اغلب دارای نقطه ی جوش بسیار پایین بوده و فرار هستند.

حلال های آلی نسبت به حلال های غیر آلی یا حلال های معدنی، قطبیت کمتری دارند و درنتیجه معمولا" این دسته از حلال ها مواد غیر قطبی را بهتر در خود حل می کنند. چند حلال در زیر آمده است. حلال ها موقعی مفید هستند که مایع باشند. به عنوان مثال آب در محدوده ی 0 تا 100 درجه سانتیگراد مایع می باشد؛ پس تنها در این محدوده دمایی می توانند به عنوان حلال مورد استفاده قرار گیرند. چنان چه مواد حل شونده در دماهای پایین تر یا بالاتر قرار داشته باشند، باید از حلال های دیگر استفاده نمود.

نیروهای بین مولکولی در یک مایع غیر قطبی بسیار کوچک و ناچیز هستند؛ بنابراین آرایش و جهت گیری خاصی برای مولکول ها وجود ندارد. میدان الکتریکی مولکول های قطبی میان اتم هایی که در جدول تناوبی فاصله زیادی از یک دیگر دارند، بیشتر است. مولکول های قطبی تمایل به آرایش یا جهت گیری خود نسبت به یک دیگر دارند و ایجاد این گروه ها که کم ترین میزان انرژی را دارند، با هندسه و ارتعاشات حرارتی آن ها متناسب است. گروه های قطبی نسبت به گروه های غیر قطبی با یک سطح باردار واکنش بیشتری دارند. جذب گروه های قطبی روی سطوح ذرات منجر به ایجاد سطحی غیر قطبی می شود و لایه جذب شده می تواند یک لایه دیگر را نیز جذب کند. فرآیند اضافه شدن لایه ها تا جایی ادامه می یابد که ارتعاشات حرارتی بر نیروهای موثر بر جهت گیری ذرات غلبه کند. پیوند هیدروژنی نیز زمانی در آب ایجاد می شود که اتم هیدروژن در نزدیکی اتمی با جفت الکترون غیر پیوندی قرار گیرد.

حلال های غیر قطبی خوب اسپری نمی شوند. این حلال ها شامل هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک، حلال های کلردار و ترپن ها هستند. اضافه کردن حلال های قطبی سازگار با مواد پوشش اولیه قابلیت اسپری الکترواستاتیک را بهبود می بخشد. حلال های قطبی شامل کتون ها، الکل ها، گلیکول اترها، استرها و نیترو پارافین ها می باشند.

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد