تفاوت استون و تینر لاک

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
تفاوت استون و تینر لاک

تفاوت استون و تینر لاک

حلال های مختلفی در صنایع وجود دارند و هر کدام خواص و کاربردهای متفاوتی دارند. عواملی مانند قدرت حلال، کاربرد مورد نظر، سرعت تبخیر و ماده مورد استفاده باید پیش از انتخاب حلال در نظر گرفته شود. نمونه هایی از حلال ها عبارتند از: مینرال اسپریت، ترپانتین، نفتا، استون، الکل، رقیق کننده لاک و متیلن کلراید.

استون چیست؟

یک مایع فرار، بی رنگ و همچنین قابل اشتعال است. استون کوچکترین و ساده ترین کتون است و با آب قابل اختلاط است. به عنوان حلال، در سنتز استون سیانوهیدرین و همچنین پیش ساز متیل متاکریلات مصرف می شود. به عنوان حلال، الیاف مصنوعی و پلاستیک ها را حل می کند، و به عنوان تینر رزین پلی استر نیز عمل می کند. همچنین در لاک ها و رنگ ها به عنوان یکی از مواد فرار مصرف می شود. در صنعت داروسازی، به عنوان حلال و دناتوره کننده در الکل دناتوره شده استفاده می شود. همچنین در صنعت زیبایی و بهداشتی به عنوان پاک کننده ناخن، پاک کننده سوپرچسب و پاک کننده چسب پوست روی موهای مصنوعی کاربرد دارد.

تینر لاک چیست؟

تینر لاک مخلوطی از حلال ها می باشد که برای حل کردن پلاستیک و رزین استفاده می شود. اغلب در استون، اترها و آلکیل استرها وجود دارند. به شدت قابل اشتعال بوده و بخارات سمی از خود متصاعد می کنند و همچنین بوی تندی دارند. به عنوان رقیق کننده در رنگ های برپایه لاک، از بین بردن جوهر و باقی مانده چسب روی فلزات و سایر سطوح و همچنین تمیز کردن تفنگ های اسپری استفاده می شود. به دلیل سمی بودن، بوی تند و قابلیت اشتعال برای مصرف خانگی توصیه نمی شود.

خرید تینر لاک

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان تینرهای فوری با کیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید محصولات با کارشناسان ما با شماره 6-02122238905 تماس بگیرید.

شباهت های بین استون و لاک تینر

هر دو به عنوان حلال استفاده می شوند.

هر دو قابل اشتعال هستند.

هر دو میزان سمیت یکسانی دارند.

تفاوت های بین استون و لاک تینر

کاربردها

از جمله کاربردهای مختلف استون می‌توان به حل کردن الیاف مصنوعی و پلاستیک‌ها اشاره کرد و در عین حال به عنوان یک رقیق‌کننده رزین پلی استر نیز عمل می‌کند. همچنین در لاک ها و رنگ ها به عنوان یکی از مواد فرار استفاده می شود. در صنعت داروسازی، به عنوان حلال و به عنوان دناتوره کننده در الکل دناتوره شده استفاده می شود. همچنین در صنعت زیبایی به عنوان پاک کننده ناخن، پاک کننده سوپرچسب و پاک کننده چسب پوست روی موهای مصنوعی استفاده می شود. از سوی دیگر، تینر لاک به عنوان تینر در رنگ های پایه لاکی، حذف جوهر و باقی مانده چسب روی فلزات و سطوح دیگر و همچنین تمیز کردن تفنگ های اسپری استفاده می شود.

میزان تبخیر

در حالی که استون سرعت تبخیر بالاتری دارد، تینر لاک سرعت تبخیر کمتری دارد.

هزینه

پیدا کردن استون سخت تر و گران تر است. از طرفی تینر لاک راحت تر پیدا می شود و هزینه کمتری دارد.

استون یا رقیق کننده لاک؟

بهتر است به جای استون از تینر لاک استفاده شود، زیرا استون به تنهایی سرعت تبخیر بسیار سریع تری نسبت به تینر لاک دارد. تینر لاک علاوه بر استون دارای ترکیبات دیگری نیز می باشد.

تینر لاک و استون به خودی خود کاربردهای متفاوتی دارند، اما اگر به یک ماده تمیزکننده قوی برای از بین بردن رنگ‌ها، و چسب‌های پایه لاک نیاز باشد، تینر لاک بهترین گزینه است.

اهمیت استون و تینر رنگ را نمی توان نادیده گرفت. با این حال، هنگام کار با این مواد باید احتیاطات لازم را در نظر گرفت، زیرا ممکن است سمی باشند.

منبع:

https://ecolink.com/info/importance-of-acetone-in-lacquer-thinner

http://www.differencebetween.net/difference-between-acetone-and-lacquer-thinner

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد