تینر فوری چیست

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
تینر فوری چیست

تینر چیست؟

تینر یکی از موارد مهمی است که باید هنگام رنگ آمیزی در اختیار داشته باشید؛ به این دلیل که تینر به رقیق شدن رنگ و استفاده ی آسان تر از آن کمک می کند.

صنعت رنگ، مصرف کننده ی اصلی تینرها است که با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است؛ بنابراین بدیهی است که تقاضا برای تینرها در حال افزایش است. ارزش بازار جهانی رنگ و پوشش ها در سال 2018 به 178900 میلیون دلار رسید که انتظار می رود تا پایان سال 2025 به 242700 میلیون دلار برسد.

انواع مختلفی از تینر را می توان برای رقیق کردن یا تمیز کردن تجهیزات رنگ آمیزی استفاده کرد. تینرها را بر اساس مواد تشکیل دهنده ی تینر و نوع رنگی که برای آن استفاده می شود، دسته بندی می کنند.

تینر هرگز نباید در فاضلاب ریخته شود؛ زیرا یک زباله ی خطرناک خانگی محسوب می شود و اگر به درستی دفع نشود، می تواند محیط را آلوده کند.

تینر فوری چیست؟

تینر فوری یا تینر نیتروسلولزی مخلوطی از استرها، الکل، حلال های معطر و کتون ها است که برای تمام رنگ ها و پوشش هایی که بر پایه ی نیتروسلولز هستند، مناسب است. هم چنین از آن برای تمیز کردن تجهیزات رنگ آمیزی نیز استفاده می شود. قابل اشتعال است و بوی تندی دارد.

بهتر است از تینر فوری برای تمیز کردن تجهیزات رنگ آمیزی استفاده نکنیم؛ چون بسیار قوی است و در برخی موارد می تواند به قلم موها آسیب برساند.

دسته بندی تینرهای فوری پاک لاک به نسبت کیفیت، کاربرد و قیمت به شرح زیر می باشد:

تینر مخصوص پلی اورتان، 20000 لوساید، 15000، 12000 سوپر، 12000 نرمال، 10000 سوپر، 10000 نرمال، جنرال، 10000 دامستیک، 10000 سالور، شستشو

ویژگی ها:

ماندگاری طولانی تر

استفاده ی آسان

خشک شدن سریع

یکدستی پوشش نهایی را بهبود می بخشد.

شرکت پاک لاک از تولید کنندگان رنگ های فوری و تینرهای فوری با کیفیت بالا در ایران می باشد. جهت اطلاع از نحوه ی سفارش با شماره ی 22238905-021 تماس حاصل نمایید.

تفاوت های تینر فوری و تینر روغنی

تینر فوری بویی شبیه به استون دارد؛ در حالی که تینر روغنی بویی شبیه به نفت دارد. سرعت تبخیر تینر فوری بسیار بیشتر از تینر روغنی است؛ به همین دلیل به آن تینر فوری می گویند. به طور کلی تینر فوری قوی تر از تینر روغنی است و سریع و تهاجمی عمل می کند. از جایگزینی تینر فوری به جای تینر روغنی یا برعکس آن خودداری کنید.

ایمنی و نگرانی های زیست محیطی

تینر فوری و تینر روغنی هر دو خطرناک هستند؛ هنگام کار با هر یک از این محصولات از عینک، دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی و ماسک استفاده کنید. استشمام تینر فوری در فضای بسته ممکن است به سیستم تنفسی آسیب برساند؛ بنابراین تا حد امکان در فضای باز از آن استفاده کنید.

ترکیبات آلی فرار (VOCs)، گازهایی هستند که توسط مواد شیمیایی ساطع می شوند و اثرات منفی بر سلامت انسان دارند. تینر فوری نسبت به تینر روغنی VOCs کم تری تولید می کند.

چرا باید از تینر استفاده کرد؟

رقیق کننده ی رنگ مهم است؛ زیرا به سهولت رنگ آمیزی و بهبود خواص رنگ کمک می کند. با استفاده از تینر، اعمال یا پاشش رنگ بسیار ساده تر است؛ زیرا رنگ پس از رقیق شدن جریان سبک تری خواهد داشت.

تینر به دلایل زیر مهم است:

به کاهش ویسکوزیته ی رنگ کمک می کند

ویسکوزیته ی رنگ به میزان گران روی رنگ اشاره دارد. تینر سبب کاهش ویسکوزیته و رقیق شدن رنگ می شود تا اعمال آن روی سطح راحت تر شود.

تمیز کردن تجهیزات نقاشی

پس از رنگ آمیزی با قلم مو، غلتک یا پیستوله مطمئنا مقداری رنگ روی تجهیزات باقی می ماند. رنگ ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا سفت شده باشد. می توان از تینر برای تمیز کردن تجهیزات رنگ آمیزی استفاده کرد و به حل شدن رنگ های چسبیده کمک می کند.

پوشش نهایی یکنواخت

با استفاده از تینرها می توان پوشش نهایی صاف و یکدست تری داشت؛ چون با رقیق کردن رنگ می توان لایه ی نازک تری از آن را روی سطح اعمال کرد.

تمیز کردن محیط

در حین رنگ آمیزی، ممکن است مقداری از رنگ روی زمین، دیوارها و یا اشیای دیگر بریزد. برای تمیز کردن این اجسام می توانید از تینر استفاده کنید. با این حال هنگام انجام این کار مراقب باشید؛ زیرا برخی از تینرها می توانند باعث خوردگی یا آسیب به اجسام حساس شوند.

مهم ترین نکته ای که باید قبل از انتخاب تینر در نظر گرفت، توجه به فرمول آن است. باید با توجه به قدرت رقیق کنندگی، درصد مواد غیر فرار، نقطه ی اشتعال و نوع رنگی که استفاده می کنید، تینر مناسب آن را نیز انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که کیفیت نهایی پوشش ارتباط مستقیمی با تینر و مشخصات آن دارد. استفاده از تینر اشتباه می تواند سبب کدر شدن رنگ شود و آن را خراب کند؛ هم چنین می تواند پیستوله را نیز مسدود کند.

همیشه مقدار مناسبی از تینر را با رنگ مخلوط کنید تا رنگ بیش از حد رقیق نشود.

منابع: https://www.diygeeks.com/different-types-of-paint-thinners/

https://www.thespruce.com/difference-between-lacquer-thinner-and-paint-thinner-5195075

https://repaintnow.com/lacquer-thinner/

https://www.youtube.com/watch?v=HixhK2Iu_RY

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد