راهنمای روانشناسی رنگ در بازاریابی

مدیر شنبه 1401/02/24
راهنمای روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگ ها در دنیای بازاریابی اهمیت دارند. مثلا برند هایی وجود دارند که با رنگشان مرتبط هستند. به عنوان مثال، برند Target مترادف با قرمز و Home Depot یادآور رنگ نارنجی است. انتخاب رنگ برند برای اهداف بازاریابی ساده به نظر می رسد، اما در واقع نیاز به بررسی و تفکر زیادی دارد.

رنگ‌ها فقط از نظر بصری جذاب نیستند، بلکه در واقع احساسات را در مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. بنابراین، انتخاب یک طرح رنگ برند دشوارتر از انتخاب رنگ مورد علاقه است. بازاریابان و طراحان باید هدف، محصولات و احساسات شرکت را در نظر بگیرند.

مصرف کنندگان به رنگ ها نیز توجه دارند. هشتاد و پنج درصد از مصرف کنندگان می گویند رنگ عامل اصلی تاثیرگذار در تصمیم گیری خرید است.

این راهنما روانشناسی رنگ ها در بازاریابی را بررسی می کند و نکات مفیدی برای انتخاب رنگ های ایده آل ارائه می دهد.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ به بررسی چگونگی تأثیر رنگ ها بر رفتار انسان می پردازد. در حالی که ممکن است ناخودآگاه به نظر برسد، رنگ بر تصمیمات خرید تأثیر می گذارد. رنگ لباس شنا در ایمیل می تواند فراخوانی برای متقاعد کردن شخص به خرید باشد.

روانشناسی رنگ چگونه در بازاریابی کاربرد دارد؟

رنگ احساسات را برمی انگیزد. جرقه ای را در یک مصرف کننده ایجاد می کند، و این چیزی است که بازاریابان به دنبال آن هستند. همه چیز از رنگ لوگو، محصول، بسته بندی و... باعث واکنش خریداران می شود. بازاریابانی که به رنگ‌ها و نحوه تأثیر آن بر افراد توجه ویژه دارند، می‌توانند یک طرح رنگ برند که با یک شرکت، ارزش‌ها و محصولاتش همسو باشد، ایجاد کنند.

دلایل مهم بودن ترکیب رنگ ها

چرا رنگ ها اینقدر مهم هستند؟ در بازاریابی، رنگ ها معنی دارند، می توانند احساسات را برانگیزند و با یک برند خاص مرتبط شوند. به همین علت است که انتخاب بهترین رنگ برای برند شرکت شما بسیار مهم است:

شناخت برند

وقتی به دیجی کالا فکر می کنید، چه رنگی به ذهن شما خطور می کند؟ قرمز، درسته؟ رنگ ها مترادف با یک برند می شوند. بازاریابان یک رنگ انتخابی مرتبط با شرکت را برای تشخیص آسان برند می خواهند.

حالت (حس و حال)

رنگ ها بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارند. رنگ زرد روشن باعث ایجاد احساس شادی در فرد می شود، قرمز باعث ایجاد احساسات هیجانی و خاکستری به افراد احساس آرامش می دهد. می‌خواهید لوگو یا برند شما چه حسی را منتقل کند؟

ادراک

هر سایه از چرخه رنگ می تواند بر درک مشتری از برند شما تأثیر بگذارد. آیا مصرف کننده برند شما را هیجان انگیز می بیند؟ حوصله سر بر؟ غمگین؟ مصرف کنندگان یک برند را بر اساس رنگ های آن قضاوت می کنند. این قضاوت نظر آنها را درباره شرکت و محصولاتش شکل می دهد.

ثبات

با تنظیم رنگ های برند، بازاریابان یک پالت رنگی ثابت را می پذیرند. این رنگ‌ها برای سال‌ها یا شاید حتی برای تمام عمر یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ظاهری ثابت از برند ارائه دهند. تکرار در بازاریابی مهم است، زیرا به جذب یک برند در ذهن مصرف کنندگان کمک می کند.

اثرگذاری

رنگ های انتخاب شده بسیاری از تصمیمات بازاریابی را هدایت می کنند. همه چیز از لوگوی شرکت و طراحی وب سایت گرفته تا بسته بندی محصول و لوازم تبلیغاتی حول رنگ های انتخاب شده می چرخد. همچنین در بسیاری از موارد تصمیم گیری تاثیرگذارند که نشان دهنده اهمیت رنگ ها می باشد.

فهرست معانی رنگ ها

بازاریابانی که تاثیر رنگ های مختلف بر مصرف کنندگان برایشان اهمیت دارد، باید بدانند که هر رنگ نشان دهنده ی چیست و چه احساساتی ایجاد می کند. در اینجا فهرستی از رنگ ها و معانی آنها را مشاهده می کنید:

قرمز

قرمز باعث ایجاد حس هیجان، اشتیاق، انرژی و تحرک می شود.

اکثر کارشناسان بازاریابی توصیه می کنند از قرمز به اندازه کافی استفاده کنید، زیرا رنگ پررنگی دارد. بازاریابان تمایل دارند از آن به عنوان رنگ برجسته در برندسازی استفاده کنند یا برای برجسته کردن جنبه های مهم یک ایمیل استفاده کنند، مانند دکمه اقدام به تماس.

در حالی که بسیاری از برندها رنگ قرمز را به برند یا مواد بازاریابی خود اضافه می کنند، برند های دیگری نیز وجود دارند که از آن به عنوان رنگ غالب برند استفاده می کنند. برای مثال، کوکاکولا، یوتیوب و تارگت همگی از رنگ قرمز استفاده می کنند.

red_psychology

نارنجی

نارنجی نشان دهنده خلاقیت، ماجراجویی و اشتیاق است. این یک رنگ شاد و خوش بینانه است که با غروب خورشید مرتبط است. به اندازه قرمز پررنگ یا دستوری نیست، اما همچنان در حد اعتدال استفاده می شود.

وقتی صحبت از برندینگ به میان می‌آید، نارنجی می‌تواند به عنوان یک رنگ ثانویه برای جلب توجه به یک بخش خاص از اطلاعات استفاده شود. برای مثال، ممکن است در یک وب‌سایت یک کادر یا نوار نارنجی رنگ باشد که کاربران را تشویق می‌کند تا در یک خبرنامه یا RSVP برای یک رویداد مشترک شوند.

چندین نام بزرگ مانند Home Depot و Nickelodeon از نارنجی به عنوان رنگ اصلی استفاده می‌کنند و امیدوارند از احساسات دوستانه و اعتمادی که برمی‌انگیزد استفاده کنند.

orange_psychology

زرد

زرد نشان دهنده خوش بینی، شفافیت و گرما است. مانند نارنجی، با آفتاب و تابستان مرتبط است. مانند بسیاری از رنگ‌های ذکر شده، زرد معمولاً برای اکثر برندها کم رنگ است. معمولاً برای ایجاد احساس مثبت استفاده می شود، بنابراین متخصصان از آن برای برجسته کردن یک محصول جدید یا کسب توجه بیشتر در طراحی وب سایت استفاده می کنند.

برندهای بزرگی مانند Ikea، McDonald's، Subway و Best Buy همگی از رنگ زرد برای دستیابی به مخاطبان هدف خود بهره می برند.

yellow_psychology

سبز

رنگ سبز نشان دهنده صلح، پول و طبیعت است و گاهی اوقات می تواند حس حسادت را القا کند.

به افزودن این رنگ رایج به هویت برند یک شرکت علاقه مند هستید؟ برای برخی از شرکت ها، مانند شرکت هایی که با طبیعت سرو کار دارند، مانند خدمات مراقبت از چمن یا یک شرکت مواد غذایی طبیعی، منطقی است. کسب‌وکاری که خدمات آرام­بخش به مشتریان ارائه می‌دهد، مانند اسپا یا سالن، ممکن است تصمیم بگیرد از رنگ سبز در استراتژی بازاریابی خود استفاده کند.

برندهایی مانند John Deere، که آشکارا ارتباطی با طبیعت دارد، و Holiday Inn، که اقامتی آرام را در هتل های متعدد خود ترویج می کند، از رنگ سبز در برند خود استفاده می کنند.

green_psychology

آبی

رنگ آبی نشان دهنده هماهنگی، صلح، وفاداری و اعتماد است. یک رنگ گرم است که اغلب با دریا و آسمان مرتبط است. رنگ بر روی احساسات منفی نیز بازی می کند و نشان دهنده افسردگی یا سردی است. آبی رنگ غالب در بازاریابی است و بسیاری از برندها از آن به عنوان رنگ اصلی در لوگوها و طرح های رنگی برند استفاده می کنند.

برندهای بزرگ زیادی وجود دارند که از رنگ آبی برای زنده کردن شخصیت برند خود استفاده می کنند. Walmart، Lowe's و JPMorgan را در نظر بگیرید، همه آنها از رنگ آبی برای نشان دادن قابلیت اطمینان و اعتماد استفاده می کنند.

blue_psychology

بنفش

بنفش مترادف با سلطنت است. این رنگ نشان دهنده قدرت، نفوذ، خرد و شهرت است، اما همچنین می تواند نشان دهنده سرخوردگی و تکبر باشد. برای کسانی که علاقه مند به اضافه کردن آن به لیست ترجیحات رنگی خود هستند، می توان از آن به عنوان رنگ اصلی یا تاکیدی استفاده کرد. برای مثال، کارشناسان می توانند رنگ بنفش را به یک لوگو اضافه کنند، یا با رنگ سلطنتی ترکیب شود و از آن به عنوان رنگ غالب برند استفاده کنند.

بنفش رنگ مناسبی برای برخی برندها مانند Hallmark یا Barbie است، در حالی که برندهای دیگر آن را به عنوان رنگ ثانویه انتخاب می کنند.

purple_psychology

صورتی

صورتی نماد بازیگوشی و زنانگی است. صورتی که اغلب برای هدف قرار دادن زنان استفاده می شود، رنگ رایجی نیست که برندها از آن استفاده کنند. برند هایی که برای خانم ها خدماتی ارائه نمی دهند، احتمالاً از این رنگ استفاده نخواهند کرد.

سفید

سفید نشان دهنده پاکی، معصومیت، خلوص و حقیقت است. برندهای بیشتری از رنگ سفید در برندینگ و حضور آنلاین خود استقبال می کنند. به عنوان مثال، وب سایت ها از فضای سفید بیشتری استفاده می کنند. تصاویر به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی نیز این روند را دنبال می کنند.

تعداد انگشت شماری از برندها هستند که از رنگ سفید در پالت رنگ خود استفاده می کنند، یکی از قابل توجه ترین آنها احتمالا آدیداس است.

سیاه

سیاه نشان دهنده قدرت و پیچیدگی است. سیاه رنگ قوی است که به راحتی قابل خواندن است و معمولاً در مارکتینگ استفاده می شود. برای برخی، این رنگ برجسته ای است که حروف یک نام تجاری را مشخص می کند. برای برخی دیگر، اهمیت و کاربرد بیشتری دارد.

اکثر برندها از رنگ مشکی تا حدی استفاده می کنند، حتی اگر به عنوان متن در وب سایت یا ایمیل آنها باشد.

نایک، اپل و نیویورک تایمز، همگی از رنگ مشکی در لوگوی برند خود استفاده می کنند.

black_psychology

خاکستری

خاکستری نشان دهنده بی طرفی و تعادل است. خاکستری، مانند سیاه، اغلب به شکلی در مواد مارکتینگ به کار می رود. یک رنگ نسبتاً رایج است، اگرچه بسیاری از برند ها سایه ای از خاکستری را مطابق میل خود تنظیم می کنند.

لوگوهای خاکستری محبوب شامل نینتندو Nintendo و ویکی پدیا هستند.

مواردی که باید هنگام انتخاب طرح رنگ برند در نظر بگیرید

برای اطمینان از اینکه بازاریابان اهمیت رنگ را می سنجند، در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

تفاوت بین رنگ های گرم، سرد و خنثی را بسنجید

کارشناسان روی رنگ‌های فردی تحقیق می‌کنند تا ببینند یک رنگ خاص چگونه بر مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد، اما درک تفاوت بین رنگ‌های گرم، سرد و خنثی نقطه خوبی برای شروع است.

رنگ های گرم که قرمز، نارنجی و زرد هستند، عموما انرژی زا و مثبت هستند. رنگ‌های سرد که سبز، آبی و بنفش هستند، رنگ‌های ظریف‌تری هستند و مصرف‌کنندگان را به احساس آرامش، راحتی و تعهد تشویق می‌کنند.

رنگ‌های خنثی، مانند سفید، سیاه و قهوه‌ای، اغلب رنگ‌های براق، مدرن و حرفه‌ای هستند.

رنگ های مورد استفاده توسط برندهای بزرگ را در نظر بگیرید

انتخاب رنگ‌های برند می‌تواند یک چالش باشد، بنابراین ممکن است مسیری را برای بررسی رنگ‌هایی که برند‌های بزرگ استفاده می‌کنند، فراهم کند. تقسیم بندی رنگ هایی که در برند های بزرگ به کار رفته به صورت زیر است:

آبی: 33%

قرمز: 29%

مشکی، خاکستری، نقره ای: 28%

زرد، طلایی: 13%

این لیست شامل رنگ‌هایی مانند صورتی، قهوه‌ای، سفید نمی‌شود، زیرا تعداد کمی از برندها از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند.

رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارند

در این راهنما، تداعی های رنگی برای ایالات متحده فهرست شده است، اما مهم است بدانید کشورها و فرهنگ های مختلف رنگ ها را متفاوت تفسیر می کنند. به عنوان مثال، در چین، قرمز رنگ رفاه است، اما در آفریقای جنوبی، قرمز نشان دهنده غم و اندوه یا سوگ است. مطمئن شوید که تئوری رنگ شما بر اساس مکان و فرهنگ صحیح است.

کمتر، بیشتر است

در حالی که برندها احتمالاً یک پالت رنگ کامل برای انتخاب خواهند داشت، بیشتر تلاش های بازاریابی به دو یا سه رنگ خلاصه می شود. بازاریابان نباید احساس کنند که به ده ها رنگ یا سایه های مختلف رنگ های خاص نیاز دارند. زیاد بهش فکر نکن. کمتر، بیشتر است.

مراحل انتخاب رنگ های مناسب برند

ماموریت، ارزش ها و داستان برند را در نظر بگیرید

با مرور تاریخچه شرکت شروع کنید. ماموریت، ارزش ها و داستان آن را مرور کنید. ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما بازاریابان باید سوالات ساده ای را مطرح کنند؛ مانند:

شرکت چگونه شروع به کار کرد؟

هدف شرکت چیست؟

مشتری ایده آل ما کیست؟

شرکت چگونه متفاوت یا به یاد ماندنی است؟

پاسخ این سوالات را به عنوان نقطه شروع یادداشت کنید.

یک کلاژ از شرکت/محصول را کنار هم قرار دهید

سپس، یک کلاژ را کنار هم قرار دهید. اگرچه ممکن است مانند یک پروژه صنایع دستی غیر ضروری به نظر برسد، اما در واقع یک تمرین بصری عالی است. تصاویر محصولات را روی تابلو قرار دهید، تصاویری که نشان دهنده شرکت هستند و حتی تصاویری انتزاعی که می خواهید مردم وقتی به برند شرکت فکر می کنند به آن بیندیشند.

روانشناسی رنگ را مرور کنید

با یادداشت هایی در مورد شرکت، شروع به تحقیق در مورد تأثیر رنگ کنید. کدام رنگ برای برند، شرکت یا محصول مناسب است؟ ساده به نظر می رسد، اما کمی زمان می برد. استفاده از رنگ در مارکتینگ بسیار مهم است، بنابراین عاقلانه است که تحقیقات انجام دهید، بازخورد جمع آوری کنید، و در مورد رنگ هایی که معرف یک شرکت هستند، تفکر کنید.

یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه انتخاب کنید

همانطور که کلاژ و گزینه های رنگ خود را بررسی می کنید، باید یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه یا یک رنگ مکمل را انتخاب کنید.

از ابزاری برای ایجاد پالت رنگ استفاده کنید

با انتخاب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه، تیم مارکتینگ می توانند برای دریافت یک پالت رنگ کامل به ابزاری مانند Color.com یا Paletton مراجعه کنند. به سادگی دو رنگی را که می خواهید با آنها کار کنید وارد کنید تا پلتفرم مجموعه کاملی از رنگ ها را ارائه دهد. در این ابزارهای آنلاین ساده شما می توانید پالت را تنظیم کنید، سایه های خاصی را تغییر دهید و تغییرات مختلف را ذخیره کنید.

نکاتی برای گنجاندن رنگ های عالی در لوگوی برند

برای ایجاد لوگوی شرکت آماده اید؟ قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود که عبارتند از:

بیش از سه رنگ استفاده نکنید

رنگ های زیاد باعث می شود یک لوگو نامرتب یا غیرحرفه ای به نظر برسد. بیشتر توصیه می کنند از دو یا سه رنگ استفاده کنید. معمولاً از رنگ ها در تقسیم 60/30/10 استفاده می شود.

فونت ها را با دقت انتخاب کنید

تیم مارکتینگ زمان زیادی را صرف انتخاب رنگ های مناسب برای برند کرده اند، اما یک فونت نیز مورد نیاز است. اکثر برندها یک و شاید دو فونت دارند. کمی وقت بگذارید و فونت ها را بررسی کنید و فونتی را انتخاب کنید که با هویت برند شما همسو باشد و احساسات برانگیخته شده توسط رنگ ها را تکمیل کند.

البته یک فونت باید تمیز و خوانا باشد. آخرین چیزی که یک صاحب شرکت می خواهد این است که لوگویی ایجاد کند که توسط مشتریان قابل خواندن نباشد.

از فضای سفید استقبال کنید

طراحان نیازی ندارند که کل بوم را با رنگ پر کنند. باید از فضای سفید استفاده شود تا لوگو شاداب، تمیز و بی نظم بماند.

استفاده از شکل ها را در نظر بگیرید

طراحان می توانند اشکال را در یک لوگو به کار ببرند تا عمق، ابعاد و جذابیت را افزایش دهند. در بیشتر موارد، یک لوگو شامل نام شرکتی است که برای مثال می توان آن را با قرار دادن متن در یک کادر یا یک دایره جدا کرد.

به این فکر کنید که لوگو به کجا خواهد رفت

آیا لوگو روی تی شرت، لباس فرم یا کفش خواهد بود؟ شاید آرم روی محصولی با سطح سخت باشد یا به چیزی نرم مانند ملحفه دوخته شده باشد. به این فکر کنید که لوگو به کجا خواهد رفت. در حالت ایده آل، لوگو را روی موارد مختلف چاپ می کنید تا ببینید چگونه به نظر می رسد. با انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که برای مثال، لوگو روی لباس ظاهر خوبی ندارد و ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.

اضافه کردن تصاویر بصری

اگر نام یک شرکت، "تعمیر کامپیوتر توسط کارن" باشد، ممکن است لوگو تصویری از یک کامپیوتر داشته باشد. ممکن است تصویر یا نمادی به لوگو اضافه شود که بتواند فوراً به مشتریان بگوید شرکت چه می کند. طراحان می‌توانند چند تصویر مختلف را برای شروع جمع‌آوری کنند و ببینند کدام یک بهتر عمل می‌کند.

بیش از حد به آن فکر نکنید

گاهی اوقات، صاحبان شرکت یا طراحان آنقدر در لوگو غرق می شوند که بیش از حد به آن فکر می کنند. لوگو باید نمایانگر بصری شرکت شما باشد. باید خوانا، جذاب و مطابق با برند باشد. این یک تابلوی منحصر به فرد پیکاسو نیست، یک لوگو است، پس آن را در متن نگه دارید.

در طول زمان تغییرات تدریجی ایجاد کنید

با گذشت زمان، نام تجاری به احتمال زیاد رشد خواهد کرد و به مصرف کنندگان مختلف گسترش خواهد یافت. همانطور که پیش می رود، ممکن است نیاز به تغییر لوگو باشد. با این حال، رشد یک شرکت لزوما به این معنی نیست که لوگو جدید طراحی شود. اکثر شرکت‌ها به‌روزرسانی‌های کوچکی در لوگوی خود انجام می‌دهند تا آن را به روز کنند.

چند نسخه مختلف ایجاد کنید

برای شرکت‌ها غیرمعمول نیست که حدود چهار لوگوی مختلف داشته باشند تا موارد استفاده متفاوت را در خود جای دهند. یک لوگوی اصلی وجود دارد که مشخصاً پرکاربردترین لوگو است و یک لوگوی افقی که متن را در یک خط افقی نمایش می دهد.

شرکت ها معمولاً یک علامت فرعی (submark) دارند که نسخه ساده شده آرم است. حاوی حروف اول شرکت و یک نماد کوچک است. نسخه چهارم یک فاوآیکون (favicon) است که کوچکترین لوگو است که در تب مرورگر در کنار URL شرکت قرار دارد.

نتیجه گیری

هر شرکتی باید تاثیرات روانی رنگ را در نظر بگیرد. با اطلاعات و نکات ارائه شده در این راهنما، شرکت ها باید بتوانند فرآیند انتخاب رنگ را ساده کنند.

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد