عواملی که باید هنگام انتخاب پوشش چوبی در نظر گرفت

مدیر چهارشنبه 1401/04/08
عواملی که باید هنگام انتخاب پوشش چوبی در نظر گرفت

در مقاله ی راهنمای انواع جلادهنده های چوب با انواع مختلف پرداخت های چوبی آشنا شدیم. در این مقاله به عوامل دخیل در انتخاب پوشش ها می پردازیم.

با توجه به تنوع بسیار زیاد پوشش های چوبی، انتخاب مناسب نوع پوشش کار سختی به نظر می رسد؛ بنابراین، هنگام انتخاب پوشش چوبی باید چند فاکتور مختلف را در نظر بگیرید. در این جا لیستی از آنچه باید در نظر بگیرید، آمده است.

1. نوع پروژه

اولین عاملی که باید در نظر بگیرید، نوع پروژه شماست. نوع پروژه شامل در نظر گرفتن نوع چوب و ظاهر مورد نظر آن خواهد بود. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک سطح بسیار براق هستید، می توانید از روکش لاک چوب استفاده کنید.

2. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رطوبت

تاثیرات زیست محیطی نیز عامل مهمی است. برخی از پوشش ها در برابر عوامل محیطی ضعیف تر بوده و برخی دیگر مقاومت بهتری دارند. به عنوان مثال، لاک های جلا دهنده محافظت بسیار خوبی در برابر اشعه ماورا بنفش، گرما و حتی سایش ارائه می دهند. هم چنین مقاومت خوبی در تماس با آب دارند؛ به همین علت برای مبلمان فضای باز نیز مناسب هستند.

3. سطح مهارت

پوشش های چوبی را می توانید با استفاده از قلم مو، پارچه یا اسپری اعمال کنید. ممکن است لازم باشد چندین لایه اعمال کنید و یک بایندر نیز در این فرایند اضافه کنید. اگر تازه کار هستید و مهارت زیادی ندارید، استفاده از پوشش های چوبی با قابلیت اجرای آسان، ایده بهتری است.

4. سهولت استفاده

استفاده از یک پوشش محافظ پاک شونده برای چوب بسیار ساده تر از انتخاب یک فرایند پیچیده مانند پولیش فرانسوی (French polish یا پولیش فرانسوی روشی برای استعمال شلاک بر مبلمان‌ چوبی، ابزارآلات موسیقی و یا وسایل دکوری در چندلایه است و منجر به برق عمقی روی چوب می شود و بافت چوب را بسیار زیبا نشان می دهد) است. به عنوان مثال، می توانید برای افزودن یک لایه محافظ به مبلمان چوبی خود به راحتی از روغن دانمارکی (Danish oil یا روغن دانمارکی عمدتا از ترکیب روغن بذر کتان، روغن تانگ با الکل های معدنی تهیه می شود) استفاده کنید.

5. رنگ

شلاک ها و لاک ها رنگ های زرد یا نارنجی متمایل به زرد ایجاد می کنند. این رنگ با گذشت زمان تیره می شود و ظاهری عمیق و غنی به مبلمان شما می دهد. با این حال، بیشتر پوشش های چوبی بر پایه آب، ظاهر طبیعی چوب را دست نخورده نگه می دارند. شما می توانید بسته به جلوه رنگ مورد نظر، پوشش نهایی را انتخاب کنید.

6. ابزار مورد نیاز

بر اساس روش پرداخت نهایی که انتخاب می کنید، به ابزارهای مختلفی چون کاغذ سنباده، سنباده برقی، پارچه با کیفیت، قلم مو و ... نیاز خواهید داشت. قبل از انتخاب روش، مطمئن شوید که تمام ابزارها را در اختیار دارید و می توانید از آن ها استفاده کنید.

7. دوام

پوشش چوبی بادوام نه تنها باید از چوب در برابر نور خورشید و گرما محافظت کند؛ بلکه باید در برابر آسیب های فیزیکی مانند خراشیدگی ها هم محافظ خوبی باشد. به عنوان مثال، وکس مقاومت بسیار خوبی در برابر اسید ها و مواد قلیایی دارد؛ اما ممکن است از چوب در برابر نور خورشید، گرما و آب به خوبی محافظت نکند و آسیب ببیند. از طرف دیگر لاک ها دوام خوبی فراهم می کنند.

8. ایمنی

پوشش های چوبی اغلب دارای انواع حلال های آلی هستند که ممکن است برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر باشند؛ اما پوشش های چوبی بر پایه ی روغن فاقد حلال هستند. برخی از آن ها می توانند قابل اشتعال نیز باشند. لاک یکی از سمی ترین پوشش هاست. با این حال پس از اعمال، هیچ یک از پوشش ها مضر نیستند.

9. پایداری

پوشش های چوبی بر پایه حلال نیز تهدیدی برای محیط زیست هستند. وارنیش ها و تینر ها ممکن است بخارات سمی آزاد کنند. پوشش های چوبی بر پایه ی روغن از منابع تجدید پذیر می آیند و پایدار ترین گزینه هستند.

10. ظاهر

وارنیش ها و روغن ها در نهایت ظاهری طبیعی از چوب را ارائه می دهند. استفاده از روغن جلا دهنده، شلاک و لاک آسان نیست؛ اما ظاهری خوب و مناسب را ارائه می دهند. روغن های جلا بهترین انتخاب برای سطوح براق هستند. 

11. زمان خشک شدن

با توجه به نوع پوشش چوبی، زمان خشک شدن آن ها نیز متفاوت است. برای مثال، مدت زمان خشک شدن روغن های جلا 24 ساعت و مدت زمان لازم برای پرداخت نهایی آن حداقل یک هفته است؛ در حالی که لاک به سرعت در چند ساعت و پس از تبخیر حلال خشک می شود.

منبع: octaneseating.com

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد