لاک نیتروسلولزی

مدیر شنبه 1401/06/05
لاک نیتروسلولزی

سلولز چیست؟

سلولز یک ترکیب آلی متشکل از کربن، هیدروژن و اکسیژن است که در دیواره ی سلولی گیاهان و جلبک ها یافت می شود و فراوان ترین پلیمر آلی روی زمین است. از اواسط قرن نوزدهم، محصولات مشتق شده از سلولز در صنایع عکاسی، پوشاک و مواد منفجره استفاده شده است.

در سال 1856، الکساندر پارکز از نیتراسیون سلولز با استفاده از نیتریک اسید و یک حلال، اولین پلاستیک ساخته دست بشر با نام نیتروسلولز را تولید کرد. این ماده قوی تر از باروت است و از آن در مواد منفجره نیز استفاده می شود.

در سال 1921، یکی از کارکنان شرکت DuPont به نام Edmund Flaherty لاک نیتروسلولز را اختراع کرد. نیتروسلولز در حلال هایی مانند نفتا، زایلین، تولوئن و استون حل می شود. مایع حاصل را می توان اسپری کرد و لایه ای از جامد نیتروسلولز روی سطح باقی می ماند.

لاک نیتروسلولزی بسیار شبیه به شلاک است؛ اما در برابر خراش مقاوم تر از آن است. هم چنین رنگدانه ها را به خوبی جذب می کند و با سنباده زدن آن می توان به یک پوشش براق و صیقلی رسید.

این لاک اشتعال پذیر است و ذخیره ی آن در مقادیر زیاد خطرناک است.

در اینجا بخوانید: کاربرد لاک های نیتروسلولز

قبل از اختراع لاک نیتروسلولزی تا اواخر دهه 1920 از Japan black استفاده می کردند اما به سرعت جای خود را به لاک نیتروسلولزی داد.

Japan black از یک پایه قیری حل شده در نفتا یا سقز تشکیل شده است که گاهی اوقات با روغن بذر کتان هم مخلوط می شود. این لاک مستقیما روی قطعات فلزی اعمال می شود و سپس این قطعات به مدت یک ساعت در معرض دمای 200 درجه سانتی گراد (400 درجه فارنهایت) قرار می گیرند.

از Japan black به عنوان پوشش خودرو استفاده می کردند. دلیل محبوبیت آن هم این بود که به سرعت خشک می شد و از آن در خودرو مدل T شرکت فورد که یکی از خودروهای تولید انبوه زمان خودش است نیز استفاده شده است.

تا سال 1925 لاک های نیتروسلولزی به طور کامل کسب و کار سنتی رنگ برای اتومبیل، لوازم خانگی، مبلمان، آلات موسیقی و سایر محصولات را مختل کردند. شرکت فورد هم از آن برای خودروهای تولید انبوه خود استفاده کرد؛ چون سریع تر خشک می شد و خودروها با سرعت بیشتری از خط مونتاژ خارج می شدند. سپس سازندگان مبلمان و آلات موسیقی نیز به لاک نیتروسلولزی روی آوردند و تا اواسط دهه 1960 تقریبا تمام گیتارهای آکوستیک و الکتریک با پوشش لاک نیتروسلولزی تولید می شدند. این لاک ها پیشرفت بزرگی نسبت به پوشش های قبلی داشتند. لاک های نیتروسلولزی با استفاده از پیستوله بر روی سطح اعمال می شوند و توسعه ی لاک های نیتروسلولزی منجر به اولین استفاده ی گسترده از پیستوله شد.

شرکت پاک لاک از تولیدکنندگان رنگ و لاک های نیتروسلولزی با کیفیت بالا در ایران می باشد. جهت اطلاع از نحوه ی سفارش با شماره ی 22238905-021 تماس حاصل نمایید.

منابع: https://guitar.com/guides/essential-guide/all-about-nitrocellulose/

https://www.heshuocellulose.com/news/what-nitrocellulose-paint.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Lacquer

 

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد