نحوه ی ایجاد یک پوشش براق روی چوب

مدیر چهارشنبه 1401/05/12
نحوه ی ایجاد یک پوشش براق روی چوب

لوازم مورد نیاز:

کاغذ سنباده اکسید آلومینیوم؛ گرید 150، 220، 320 و 400

کاغذ سنباده سیلیکون کاربید برای سنباده کاری مرطوب؛ گرید 400، 600، 800 و 1000

سنباده برقی

لاک یا وارنیش

مایع پولیش

پارچه خشک برای مرطوب کردن سطح

دستکش محافظ

بتونه

کاردک

قلم مو

پارچه بدون پرز

پارچه چسبناک

روش گام به گام:

هنگامی که تمام موارد مورد نیاز را دارید، می توانید این مراحل را برای تکمیل کار دنبال کنید.

مرحله 1: آماده سازی

اگر با یک تکه چوب جدید سر و کار دارید، نیازی به تمیز کردن آن نخواهید داشت. می توانید با سنباده زدن سطح شروع کنید تا ناهماهنگی های سطح را از بین ببرید و آن را صاف کنید. با این حال، برای یک قطعه قدیمی که احتمالا کثیفی و دوده انباشته شده دارد، ممکن است بخواهید ابتدا آن را قبل از سنباده زدن تمیز کنید. می توانید از آب و صابون برای تمیز کردن سطح چوب استفاده کنید، سپس آن را بشویید و قبل از سنباده زدن اجازه دهید تا کاملا در معرض هوا خشک شود.

مرحله 2: چوب را سنباده بزنید

سنباده زنی بخش مهمی از آماده سازی سطح برای ایجاد یک روکش آینه مانند روی چوب، است. شما باید قبل از اعمال هر گونه پوشش روی چوب، نواقص روی سطح را از بین ببرید. یک روکش براق، عیوب سطح را به راحتی آشکار می کند. توصیه می کنیم برای ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت از یک سنباده برقی استفاده کنید. توجه داشته باشید که سنباده برقی برای سنباده کاری اولیه و صاف کردن سطح ایده آل است؛ با این حال، می توانید از بلوک سنباده در اندازه های مختلف هم استفاده کنید. بلوک های سنباده برای ایجاد سطوح صاف با شیب و برآمدگی صفر ایده آل هستند. بسته به اینکه سطح چوب چقدر ناصاف یا ناهموار باشد، می توانید با یک کاغذ سنباده درشت 80 یا 120 در سنباده برقی شروع کنید. در مرحله بعد، برای صاف کردن چوب سنباده شده، می توانید گرید را تا 180 یا بالاتر افزایش دهید. حتما سطح را در امتداد جهت راه چوب سنباده بزنید.

گرد و غبار را پاک کنید و سطح را بررسی کنید

پس از سنباده زدن، با یک قلم مو گرد و غبار حاصل از سنباده زنی را از بین ببرید؛ سپس آن را با یک پارچه چسبناک یا پارچه بدون پرز که با آب تمیز یا اسپریت معدنی مرطوب شده است، پاک کنید تا کاملا عاری از گرد و غبار شود. پس از اتمام، سطح را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ فرورفتگی یا خراشی باقی نمانده است. استفاده از پارچه چسبناک یا پارچه بدون پرز مرطوب شده با اسپریت معدنی باید نتایج بهتری نسبت به پارچه های مرطوب شده با آب داشته باشد. اگر پارچه را با آب مرطوب می کنید، تمام آب اضافی آن را بگیرید. قبل از رفتن به مرحله ی بعد چند دقیقه به آن فرصت دهید تا خشک شود.

مرحله 3: استفاده از بتونه

احتمالا با انواع چوب های دانه باز مانند گردو، بلوط و ماهون کار کرده اید. در این صورت، مطمئن شوید که منافذ را قبل از اعمال پوشش پر کرده اید.

پرکننده های چوب از یک عامل حجیم کننده مانند سیلیس تشکیل شده اند که در یک حلال مناسب به حالت معلق درآمده و منافذ چوب را پر می کنند.

می توانید به سراغ پر کننده های خمیری بر پایه آب یا روغن بروید که در رنگ های مختلفی موجود هستند تا با هر رنگ چوبی که دارید، مطابقت داشته باشند.

پرکننده های چوب پایه آب سریع تر از پرکننده های چوب پایه روغن خشک می شوند؛ بنابراین اگر می خواهید سریع تر کار کنید، از پرکننده های پایه آب استفاده کنید.

قبل از اعمال، بتونه را به خوبی مخلوط کنید

با مخلوط کردن بتونه در ظرف آن شروع کنید. ذرات خمیری بتونه اغلب ته نشین می شوند و باید به خوبی مخلوط شوند تا یکنواخت شوند.

هنگامی که بتونه را مخلوط کردید، از یک قلم مو با کیفیت بالا برای اعمال آن روی کار خود استفاده کنید. مقدار زیادی از محصول را روی چوب گذاشته و برای پوشش یکنواخت، آن را به داخل منافذ فشار دهید.

در مرحله ی بعد، از یک کاردک استفاده کنید تا اضافی آن را به آرامی بردارید. همیشه پس از استفاده از بتونه، اضافی آن را پاک کنید تا سطحی تمیز ایجاد شود؛ سپس قطعه را یک شب بگذارید تا خشک شود.

در نهایت از کاغذ سنباده 220 برای صاف کردن چوب استفاده کنید. در این مرحله فشار ملایمی وارد کنید.

مرحله 4: از لاک یا وارنیش استفاده کنید

لاک و وارنیش برای این کار براقیت بسیار خوبی دارند و نتایج عالی می دهند؛ اما زمان خشک شدن آن ها متفاوت است.

صرف نظر از این که بین آن ها چه چیزی را انتخاب می کنید، هدف شما این است که یک لایه به اندازه ی کافی ضخیم ایجاد کنید تا امکان صیقل دادن به چوب را فراهم کند.

لاک

اگر با لاک کار می کنید، آن را با پیستوله بزنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این محصول خیلی سریع خشک می شود. اولین لایه ی لاک را روی چوب اسپری کنید و بگذارید خشک شود. بهتر است آن را تا 30 دقیقه رها کنید تا بهتر خشک شود. پس از خشک شدن لایه ی اول، حداقل دو لایه ی دیگر از لاک را اضافه کنید و بین هر لایه حدود 30 دقیقه زمان بدهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن هر لایه، سطح را از نظر وجود برجستگی بررسی کنید، سپس آن را با سنباده 320 تا 400 سنباده بزنید.

وارنیش

در مقایسه با لاک، وارنیش کند تر خشک می شود. معمولا حدود سه ساعت طول می کشد تا کاملا خشک شود. برخلاف لاک که چندین لایه اعمال می کنید، به یک یا دو لایه وارنیش نیاز دارید؛ زیرا ضخیم است. سطح را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پس از خشک شدن، هیچ نقص قابل توجهی ندارد. سپس از سنباده 320 استفاده کنید و سطح را کمی سنباده بزنید. پس از پاک کردن گرد و غبار سنباده، یک لایه ی دیگر وارنیش اضافه کنید و بگذارید تا خشک شود.

در نهایت، اجازه دهید چوب لاکی یا وارنیش شده برای یک روز دیگر خشک شود و سپس دوباره آن را با کاغذ سنباده 400 سنباده بزنید.

مرحله 5: سطح را مرطوب کنید

استفاده از سنباده به صورت مرطوب باعث می شود که تمام خراش های جزئی که به علت سنباده زدن ایجاد شده، از بین بروند و سطحی صاف و یکنواخت ایجاد شود.

یک کاغذ سنباده سیلیکون کاربید را با آب اشباع کنید و تمام سطح را سنباده بزنید. با سنباده گرید 400 شروع کنید، سپس به سراغ کاغذ سنباده گرید 600 و 800 بروید. در صورت تمایل می توانید از گرید 1000 تا 1200 هم استفاده کنید. تا زمانی که هیچ زبری روی چوب احساس نکردید، به سنباده زدن ادامه دهید.

مرحله 6: چوب را پولیش بزنید

سنباده زدن و پر کردن منافذ چوب، آن را یکدست و صاف می کند. با این حال، برای به دست آوردن یک سطح حرفه ای و آینه مانند، باید سطح چوب را جلا دهید.

می توانید مایع پولیش چوب را با دست، یک پارچه نرم و یا به وسیله دستگاه پولیش برقی به کار ببرید. قبل از این که از مایع پولیش چوب استفاده کنید، دقت کنید که سطح مورد نظرتان خشک باشد و سپس به وسیله ی یک پارچه ی نرم سطح مورد نظر را تمیز کنید تا از هر گونه گرد و غباری پاک شود. پس از آن می توانید یک پارچه را به محلول و مایع پولیش آغشته نمایید و به آرامی روی سطح چوب بکشید. اگر می خواهید که نتیجه ی نهایی کارتان براق و بهتر باشد، اجازه دهید سطح چوب کاملا خشک شود و پس از آن دوباره به وسیله ی دستمالی تمیز پولیش را انجام دهید.

نکات و ترفندهایی برای دستیابی و حفظ نمای آینه مانند روی چوب

در سنباده کاری کوتاهی نکنید

سنباده کاری به حذف تمام ناهماهنگی های سطحی کمک می کند و سطحی صاف ایجاد می کند. از یک سنباده برقی و سپس یک بلوک سنباده شروع کنید؛ هم چنین مطمئن شوید که در جهت راه چوب این کار را انجام می دهید.

برای مناطقی که سنباده برقی شما نمی تواند به آن ها دسترسی پیدا کند، به جای این که آن مناطق را رد کنید، از کاغذ سنباده استفاده کنید.

پس از سنباده زدن، کل سطح را با تابش نور بر روی آن بررسی کنید تا ببینید که آیا مناطق ناهموار باقی مانده اند یا خیر. هر چه بیشتر سنباده بزنید، نتیجه ی بهتری خواهید داشت.

هنگام استفاده از ابزارآلات، دستورالعمل های آن را بخوانید

استفاده ی نادرست از ابزارهای برقی می تواند باعث آسیب شود که ممکن است بر نتیجه ی کار شما اثر بگذارد. یک لحظه وقت بگذارید و دستورالعمل های کار با آن ها را بخوانید تا به درستی از ابزارها استفاده کنید. همیشه از وسایل ایمنی کامل از جمله دستکش های محافظ و عینک ایمنی برای محافظت از خود استفاده کنید.

اپلیکاتور مناسب را برای پوشش خود انتخاب کنید

کیفیت قلم موی شما بر نتیجه ی نهایی و دوام آن تاثیر می گذارد. اگر می خواهید از وارنیش استفاده کنید، آن را با یک قلم موی طبیعی با کیفیت بالا بزنید. قلم موهای طبیعی از نمونه های مصنوعی شان، پوشش بیشتری دارند.

برای لاک از پیستوله استفاده کنید؛ سریع تر است و به شما این امکان را می دهد تا پوشش های یکنواختی ایجاد کنید. شما هم چنین می توانید از قلم مو برای زدن لاک استفاده کنید؛ اما چون سریع خشک می شود، رسیدن به پوشش مطلوب را دشوار می کند.

منبع مقاله: https://woodworkingclarity.com/how-to-get-a-high-gloss-finish-on-wood/

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد