همه چیز درباره لاک های چوب

مدیر چهارشنبه 1400/12/04
همه چیز درباره لاک های چوب

 

لاک اغلب به عنوان بهترین پوشش همه جانبه برای چوب در نظر گرفته می شود. سریع خشک می شود و بادوام است. انواع مختلفی از لاک در صنایع چوب مصرف دارد. درک ویژگی های هر کدام به شما کمک می کند تا مورد مناسب را انتخاب کنید.

شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان رنگ های نیتروسلولزی در ایران با کیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید محصولات با کارشناسان ما با شماره 6-02122238905 تماس بگیرید.

انواع لاک ها

نیتروسلولز: نسبتاً ارزان، خشک شدن سریع، و رزین های پخت شده یک لایه محافظ نسبتاً خوب ایجاد می کنند.

لاک اکریلیک: از مشکلات زرد شدن مرتبط با لاک نیتروسلولز جلوگیری کنید.

لاک کاتالیز شده: پوشش های واکنش پذیر هیبریدی که به صورت شیمیایی، نه تنها از طریق تبخیر حلال، پخت می شوند.

لاک های نیتروسلولزی

لاک نیتروسلولز از مخلوط کردن حلال های سریع خشک شونده با خمیر چوب و پنبه حاوی سلولز که توسط اسید نیتریک و اسید سولفوریک تجزیه شده است، ساخته می شود. ادموند فلاهرتی، شیمیدان شرکت شیمیایی دوپونت، به خاطر اختراع لاک نیتروسلولز در سال 1921 شهرت دارد. هنری فورد به سرعت آن را برای خودروهای تولید انبوه خود انتخاب کرد، زیرا خودروهای پرداخت شده می توانستند سریعتر از خط مونتاژ خارج شوند. مدت کوتاهی بعد، لاک نیتروسلولز جایگزین لاک های شفاف و روغنی شد و به انتخاب برتر و استاندارد صنعتی برای تولیدکنندگان مبلمان و کابینت تبدیل شد.
مزایای آن برای تولیدکنندگان بزرگ و کوچک قابل توجه است: لاک نیتروسلولز نسبتاً ارزان است و به سرعت خشک می شود. رزین های پخت شده یک لایه محافظ نسبتا خوب از فیلم بر روی چوب ایجاد می کنند. پس از پخت فیلم سخت، به خوبی ساییده می شود. و رنگ کمی کهربایی آن، چوب های روشن و تیره را با پتینه ای گرم و جذاب تقویت می کند. همچنین، از آنجایی که این یک پوشش تبخیری است، هر لایه جدید لاک با تمام لایه های قبلی ترکیب می شود و ترمیم آن را آسان می کند.

معایب استفاده از لاک نیتروسلولز نیز قابل توجه است. فیلم با گذشت زمان زرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به حدی منقبض شود که باعث ایجاد ترک‌هایی در سطح شود (اغلب به آن کریزینگ می‌گویند). اگرچه برخی از گریدها به عنوان لاک براش ساخته و فروخته می شوند، اما با اسپری کردن آن می توانید نتایج بسیار بهتری به دست آورید. اما اسپری بیش از حد بسیار قابل اشتعال است. (همان موادی که وارد لاک های نیتروسلولزی می شود در ساخت برخی مواد منفجره نیز استفاده می شود.)

از آنجایی که به سرعت خشک می‌شود، وقتی در شرایط رطوبت بالا استفاده می‌شود، لایه لاک می‌تواند رطوبت متراکم را به دام بیندازد و باعث کدر شدن لایه نهایی شود - مشکلی که به آن سرخ شدن می‌گویند. شما می توانید با افزودن یک تینر با سرعت خشک شدن کندتر، به نام کندکننده (ریتاردر)، که اجازه می دهد رطوبت قبل از گیر افتادن در فیلم، از آن خارج شود، بر این مانع نهایی غلبه کنید.

spray-lacquer
 

لاک های اکریلیک

با افزایش محبوبیت استفاده از چوب های رنگ نشده و رنگ روشن (مانند خاکستر، توس و افرا)، سازندگان مبلمان می خواستند از مشکلات زردی مرتبط با لاک نیتروسلولز با گذشت زمان جلوگیری کنند. صنعت تکمیل با تولید لاک‌های حاوی رزین‌های اکریلیک که واقعاً "سفید-آب" هستند، پاسخ داد. رزین های اکریلیک به صورت کریستالی شفاف می شوند و در طول زمان به همین شکل باقی می مانند. پرمصرف ترین این محصولات لاک اکریلیک CAB نام دارد که از سلولز استات بوتیرات و رزین های اکریلیک ساخته شده است.
لاک اکریلیک CAB خشک می شود و به لایه ای کمتر شکننده و انعطاف پذیرتر نسبت به لاک نیتروسلولزی تبدیل می شود. لاک اکریلیک گران تر است. ویژگمشخصات استفاده از آنها تقریباً یکسان است: بهتر است از تجهیزات اسپری استفاده شود، با تینر لاک معمولی رقیق شود تا ویسکوزیته پاشش ایده آل به دست آید و سریع خشک شود. لاک اکریلیک CAB اغلب به عنوان یک پوشش محافظ روی لاک های پیگمنت رنگی استفاده می شود تا آنها را بهتر بپوشاند و مقاومت آنها را در برابر خراش افزایش دهد.

 

لاک های کاتالیز شده

مانند بسیاری از محصولات تکمیلی که اکنون در دسترس هستند، توسعه لاک های کاتالیز شده به دلیل تقاضای بازار از طرف صنایع تولید مبلمان و کابینت انجام شد. آنها محصولی با همان ظاهر و سهولت کاربرد با لاک نیتروسلولز می خواستند، اما محصولی که مقاومت بسیار بهتری در برابر آب، مواد شیمیایی و سایش داشته باشد. صنعت پوشش‌ها شیمیدان‌های خود را به کار انداختند و با ایجاد لاک‌های کاتالیزشده، که پوشش‌های واکنش‌پذیر هیبریدی هستند که به صورت شیمیایی و نه تنها از طریق تبخیر حلال‌ها، پخت می‌شوند، پاسخ دادند. لاک های کاتالیز شده حاوی مقداری رزین نیتروسلولز هستند، اما افزودن رزین های اوره باعث دوام بسیار بیشتر این محصولات می شود. پخت شیمیایی زمانی آغاز می شود که یک کاتالیزور اسیدی به مخلوط اضافه شود.

اگر می خواهید یک لاک کاتالیز شده بخرید، با انتخاب بین گرید قبل یا پس از کاتالیز روبرو خواهید شد. هر دوی آنها بر اساس زمان اضافه شدن کاتالیزور، فرصت کاربری (pot life) محوددی دارند. تولید کنندگان لاک پیش کاتالیز شده، کاتالیزور را در کارخانه یا در فروشگاه در محل خرید اضافه می کنند. اگر لاک پس کاتالیز شده خریداری می کنید، باید کاتالیزور را جداگانه و در ظرف دیگری خریداری کنید و خودتان اختلاط را انجام دهید. هنگام مخلوط کردن، فرصت زیادی برای درست کردن نسبت ها وجود ندارد. شما باید دقیق باشید تا پوششی با پخت مناسب حاصل شود.

تولیدکنندگان بزرگ و با حجم بالا لاک های از پیش کاتالیز شده را ترجیح می دهند، زیرا چرخه تولید آنها تضمین می کند که در یک دوره زمانی معین از مقدار قابل پیش بینی استفاده می کنند. خرید گرید پیش کاتالیز شده باعث صرفه جویی در کار و زمان آنها می شود و احتمال خطای اپراتور در عدم اختلاط صحیح نسبت ها را از بین می برد. تولیدی های کوچک معمولاً انواع پس از کاتالیز را ترجیح می‌دهند زیرا می‌توانند آنچه را که نیاز دارند در مقادیر کوچک‌تر مخلوط کنند و از ضایعات دور انداختن پوشش استفاده نشده قبل از خراب شدن اجتناب کنند. با توجه به فرصت کاربری، دمای نگهداری آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرمولاسیون آن در بین تولیدکنندگان متفاوت است، بنابراین به شما توصیه می‌شود دستورالعمل‌های آنها را به دقت دنبال کنید.


شرکت پاک طیف نگار با برند پاک لاک از تولیدکنندگان رنگ های نیتروسلولزی در ایران باکیفیت بالا و قیمت ویژه در بازار مواد شیمیایی و حلال ها می باشد.

جهت آگاهی از قیمت و خرید محصولات با کارشناسان ما به شماره 6-02122238905 تماس بگیرید.

 

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد