کاربردهای ترت بوتیل استات

مدیر سه‌شنبه 1400/12/03
کاربردهای ترت بوتیل استات

ترت بوتیل استات چیست؟

ترت بوتیل استات، که با نام T-Butyl Acetate یا TBAc شناخته می شود، یک حلال بدون ترکیبات آلی فرار (VOC) و آلاینده های خطرناک هوا (HAP) است. ترت بوتیل استات به دلیل داشتن سهم ناچیز در تشکیل ازن تروپوسر از VOC معاف است.

 ترت بوتیل استات دارای چند ویژگی کلیدی است از جمله:

 

دامنه گسترده حلالیت (شبیه به هیدروکربن ها و حلال های کلردار)

♦ چگالی کم

♦ نقطه اشتعال پایین

♦ نرخ تبخیر متوسط

ترت بوتیل استات

 

ایمنی و کار با ترت بوتیل استات

ترت بوتیل استات در صورت تماس، محرک پوست، گلو و چشم است. علاوه بر آن، ترت بوتیل استات یک مایع و بخار بسیار قابل اشتعال است. بخارات ممکن است به منبع اشتعال بروند و مشتعل شوند. از آنجایی که بخارات از هوا سنگین‌تر هستند، روی زمین جمع می‌شوند. برای جلوگیری از هر گونه حادثه، عدم وجود شعله، جرقه و سیگار کشیدن ضروری است. سایر اقدامات احتیاطی، پوشیدن دستکش های محافظ، عینک ایمنی و تهویه مناسب است.

 

کاربردهای مختلف ترت ب و تیل استات

ترت بوتیل استات بیشتر برای تمیز کردن صنعتی استفاده می شود زیرا یکی از موثرترین حلال ها برای تمیز کردن فلزات صیقلی بدون کدر شدن سطح صیقلی است. در قطعات الکترونیک، ترت بوتیل استات را می توان برای تمیز کردن و چربی زدایی بردهای مدار و از بین بردن شار لحیم کاری استفاده کرد. ترت بوتیل استات همچنین به عنوان جایگزینی برای حلال های خاص در فرمولاسیون مقاوم به نور استفاده می شود که در فرآیندهای نیمه رسانا به کار می رود. به غیر از یک پاک کننده حلال و چربی زدای صنعتی، ترت بوتیل استات نقش کلیدی در تولید رزین و لاستیک و پلاستیک ها دارد. ترت بوتیل استات همچنین در تولید موارد زیر نقش دارد:

 

♦ چس ب ه ا

♦ در زگیرها

♦ لا  ک  ها

♦ مین اکاری (لعاب دادن)

♦ رقیق کننده ها (تی نرها)

 

TBAc همچنین برای تمیز کردن پوشش‌ها ایده‌آل است زیرا سرعت تبخیر سریع آن اجازه می‌دهد هیچ یک از خواص پوشش را تغییر ندهد. همچنین جزء پوشش‌های آلکیدی است که عمدتاً برای پوشش‌های تزئینی استفاده م ی‌شود. سایر کاربردهای مختلف T-Butyl Acetate  نقش آن در جوهرها، جوهرهای دیجیتال و به عنوان یک واسطه آلی در داروسازی است.

منبع: 

https://ecolink.com/info/tert-butyl-acetate-applications/

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد