آموزش رنگ آمیزی روی پوشش پلی اورتان

مدیر چهارشنبه 1402/06/22
آموزش رنگ آمیزی روی پوشش پلی اورتان

برای رنگ آمیزی قطعه چوبی که پوشش پلی اورتان دارد، از بین بردن پوشش پلی اورتان یک گزینه است؛ اما می تواند زمان بر باشد. یادگیری نحوه رنگ آمیزی روی پلی اورتان شما را از پاک کردن سطح قدیمی نجات می دهد.

رنگ های فوری بهترین گزینه برای اجرا روی پوشش های پلی اورتان می باشند؛ با این حال شما می توانید از هر نوع رنگی به این منظور استفاده کنید به شرطی که سطح را با استفاده از روش های زیر آماده سازی کنید. اعمال رنگ بدون آماده سازی قبلی سطح، معمولا منجر به کنده شدن و خرد شدن رنگ از سطح براق پلی اورتان می شود.

پلی اورتان چیست؟

از پلی اورتان معمولا به عنوان پوشش محافظ چوب استفاده می شود؛ لایه ای بسیار با دوام تشکیل می دهد و از سطوح در برابر خراشیدگی، سایش و رطوبت محافظت می کند. پلی اورتان به دلیل ماهیت مستحکم و با دوام، یک پوشش محبوب برای مبلمان و کفپوش های چوبی است. پوشش های پلی اورتان شفاف، براق و محکم هستند و در دو نوع پایه آب و پایه روغن در بازار موجود است.

در این جا بخوانید: پلی اورتان چیست؟

مواد و ابزار مورد نیاز برای رنگ آمیزی روی پلی اورتان

سنباده برقی یا بلوک سنباده

سنباده ریز

پارچه بدون پرز

پرکننده چوب

اسپریت معدنی

محلول تمیز کننده

پرایمر پایه روغن

رنگ فوری

قلم مو

نحوه ی رنگ آمیزی روی پلی اورتان (گام به گام):

توجه داشته باشید که این مراحل هم برای سطوح با پوشش پلی اورتان پایه آب و هم پایه روغن اعمال می شود.

مرحله 1: سطح چوب را آماده کنید

اولین گام، تمیز کردن سطح چوب است تا تمام کثیفی ها و گرد و غبارهایی که به مرور زمان ایجاد شده اند، از بین بروند.

در این مرحله بسته به میزان کثیفی موجود باید از محلول تمیز کننده مناسب استفاده کنید. اگر سطح پلی اورتان خیلی کثیف است، یک پارچه تمیز را با اسپریت معدنی مرطوب کنید و سطح را با آن تمیز کنید؛ سپس با استفاده از یک پارچه ی خشک، آن را خشک کنید.

هم چنین می توانید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 4 لیتر آب مخلوط کنید و از آن برای تمیز کردن استفاده کنید و اجازه دهید قطعه چوبی خشک شود.

اگر سطح چوب خیلی کثیف است، ممکن است مجبور شوید از محلول تمیز کننده قوی تری مانند تری سدیم فسفات (TSP) استفاده کنید. هنگام کار با تری سدیم فسفات (TSP) حتما از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید. یک چهارم لیوان TSP را با 4 لیتر آب مخلوط کنید؛ سپس یک اسفنج را با محلول آغشته کنید و تمام سطح را با آن پاک کنید و اجازه دهید قطعه کاملا خشک شود.

مرحله 2: نواقص سطح را برطرف کنید

هنگامی که سطح پلی اورتان خشک شد، آن را از لحاظ خراش و فرو رفتگی بررسی کنید. اگر سطح دارای فرورفتگی است، با استفاده از پرکنده های چوب، آن را پر کنید.

مرحله 3: چوب را سنباده بزنید

پس از تمیز کردن و رفع هر گونه نقص می توانید چوب را سنباده بزنید. سنباده زدن سطح را صاف می کند تا رنگ شما یکدست به نظر برسد.

شما نباید کل پوشش پلی اورتان را بردارید؛ بنابراین خیلی عمیق سنباده نزنید. توصیه ی ما این است که از کاغذ سنباده ریز یا سنباده برقی استفاده کنید تا پوشش پلی اورتان را با دقت خراش دهید.

اگر قطعه چوبتان بزرگ است، برای سرعت کار می توانید از سنباده برقی استفاده کنید و برای بخش هایی که سنباده برقی به آن دسترسی ندارد از کاغذ سنباده استفاده کنید.

مرحله 4: زدن پرایمر

قبل از اعمال اولین لایه رنگ، سطح به یک لایه نازک پرایمر نیاز دارد تا چسبندگی رنگ را افزایش دهد.

توصیه ی ما این است که از یک پرایمر پایه روغن استفاده کنید؛ چون با پوشش پلی اورتان سازگارتر است.

اطمینان حاصل کنید که لایه پرایمر را یکدست و نازک زده اید تا سریع خشک شود.

مرحله 5: لایه نهایی رنگ را اعمال کنید

هنگامی که پرایمر کاملا خشک شد، از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید تا ضربه های قلم مو که روی سطح قابل مشاهده است را سنباده بزنید.

استفاده از رنگ بدون سنباده زدن می تواند باعث شود که آثار قلم مو روی پوشش نهایی رنگ شما قابل مشاهده باشد. سنباده زدن به یکنواخت شدن آن ها و ایجاد یک سطح صاف کمک می کند.

هم چنین می توانید از یک پیستوله برای اعمال رنگ روی سطح پلی اورتان خود استفاده کنید. استفاده از پیستوله سبب پوشش بهتر و یکنواخت رنگ می شود.

نکات ایمنی

1. از تجهیزات حفاظتی استفاده کنید

رنگ آمیزی روی پلی اورتان شامل سنباده زدن و گاهی اوقات استفاده از مواد شیمیایی است که احتمالا بخارهای قوی آزاد می کند. همیشه هنگام سنباده زدن از محافظ چشم و ماسک استفاده کنید و خواص هر ماده ی شیمیایی را بخوانید تا بهترین راه برای کنترل ایمن آن را تعیین کنید. پوشیدن دستکش هنگام کار با مواد شیمیایی ضروری است.

2. در فضایی با تهویه مناسب کار کنید

هنگام کار با مواد شیمیایی که بخار منتشر می کنند، همیشه توصیه می شود در فضای باز کار کنید. با این حال، اگر باید در طول پروژه ی خود داخل خانه بمانید، پنجره ها را برای گردش هوا باز کنید.

3. قبل از شروع وضعیت آب و هوا را بررسی کنید

آب و هوا به طور مستقیم بر روند خشک کردن هر پوششی تاثیر می گذارد.

4. هر گونه مواد را به درستی دور بریزید

رنگ ها، پرایمر ها و برخی محلول های پاک کننده مواد خطرناکی محسوب می شوند که نباید آن ها را در سطل زباله بریزید. مازاد برخی از این محصولات باید به مراکز زباله های خطرناک منتقل شود.

بنابراین، همیشه برچسب محصول را برای دفع مناسب بخوانید و دستورالعمل های ارائه شده را دنبال کنید.

5. از کشیدن سیگار در نزدیکی رنگ و پرایمر خودداری کنید

بسیاری از این محصولات حاوی حلال های قابل اشتعاال هستند که آن ها را قابل اشتعال و احتراق می کند. برای کاهش خطر آتش سوزی، از کشیدن سیگار در نزدیکی چنین محصولاتی اجتناب کنید.

سوالات متداول

چه رنگی به پلی اورتان می چسبد؟

هر نوع رنگی به پوشش پلی اورتان می چسبد. نکته مهم این است که قبل از استفاده از یک پرایمر با کیفیت، سطح را با تمیز کردن و سنباده زدن آماده کنید تا رنگ جدید بچسبد. هیچ رنگی بدون این مراحل اولیه به پلی اورتان نمی چسبد.

بهترین پرایمر برای رنگ آمیزی روی پلی اورتان چیست؟

در حالی که پلی اورتان می تواند بر پایه آب یا روغن باشد؛ بهترین پرایمر برای روی پلی اورتان، پرایمر های پایه روغن هستند.

آیا می توانید روی پلی اورتان پایه آب رنگ کنید؟

می توانید با آماده سازی مناسب روی هر پلی اورتان هم پایه آب و هم پایه روغنی رنگ کنید. بخش مهمی رنگ آمیزی روی پلی اورتان پایه آب، آماده سازی سطح است که شامل تمیز کردن، سنباده زدن و بتونه کاری چوب است.

اگر رنگ را مستقیم روی پلی اورتان بزنیم، چه اتفاقی می افتد؟

پلی اورتان یک پوشش براق ایجاد می کند؛ بنابراین اگر رنگ را مستقیما روی پلی اورتان بزنید، ممکن است رنگ ترک خورده و کنده شود.

در این جا بخوانید: مقایسه لاک و پلی اورتان

منبع: https://woodworkingclarity.com/can-you-paint-over-polyurethane/

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد