تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی پارس/ تولید پروپیلن کشور 600 هزار تن افزایش می‌یابد

مدیر دوشنبه 1401/01/29
تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی پارس/ تولید پروپیلن کشور 600 هزار تن افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس گفت: عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) این شرکت با ظرفیت تولید 600 هزار تن پروپیلن و 500 هزار تن پلی‌پروپیلن به‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش نیپنا، مسعود حسنی امروز (دوشنبه، 23 اسفندماه) در نشست خبری تشریح طرح‌های تولید پروپیلن از پروپان (PDH) و پلی‌پروپیلن (PP) این شرکت با اشاره به اینکه توسعه به‌ویژه برای تکمیل زنجیره ارزش، تولید پایدار، افزایش سودآوری و تاب‌آوری از شعارهای سال 1401 پتروشیمی پارس است، اظهار کرد: تاب‌آوری تنها درباره محدودیت‌ها و تحریم‌ها نیست، بلکه درباره فرصت‌ها هم هست تا بهترین استفاده را داشت.

وی به افتخارهای این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت هفته گذشته به‌عنوان یکی از 6 شرکت برگزیده سبز پس از سه سال پیاپی که صنعت سبز بود، معرفی شد.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی پارس، رتبه نخست شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در IMI100، رتبه 28 میزان درآمد فروش در میان 100 شرکت برتر کشور و رتبه برتر آزمون و آزمایش‌های بین‌المللی مهارت تخصصی استایرن مونومر برای 6 سال از رتبه‌های شاخص پتروشیمی پارس است.

حسنی با اشاره به اینکه خوراک طرح تولید پروپیلن 696 هزار تن پروپان و 4 هزار تن اتیلن است، تأکید کرد: پتروشیمی پارس توان تولید بیش از 700 هزار تن پروپان را دارد، بنابراین خود شرکت آن را تولید می‌کند و اتیلن مورد نیاز هم از آریاساسول و خط اتیلن غرب قابل تأمین است.

وی ادامه داد: با احداث طرح تولید پروپیلن از پروپان 600 هزار تن پروپیلن و 500 هزار تن پلی‌پروپیلن تولید خواهد شد، وعده کرده‌ایم که 100 هزار تن پروپیلن خام را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای استفاده شرکت‌های متقاضی این محصول تحویل دهیم.

جلوگیری از خام‌ فروشی پروپان

مدیرعامل پتروشیمی پارس به احداث دو واحد 250 هزار تنی که افزایش ظرفیت نیز در هر کدام دیده خواهد شد، اشاره و تصریح کرد: اگر این 100 هزار تن پروپیلن نیز از پتروشیمی پارس دریافت نشد، همه آن به پلی‌پروپیلن تبدیل خواهد شد.

حسنی مجموع سرمایه‌گذاری در طرح PDH را 866 میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: بازگشت سرمایه این طرح 17.18 است که در طول چهارم سال احداث خواهد شد. زمان بازگشت سرمایه 8.8 سال با احتساب چهار سال طول زمان ساخت آن است.

وی ادامه داد: 370 نفر به‌طور مستقیم و 2500 نفر به‌طور غیرمستقیم در اجرای این طرح مشغول به‌کار خواهند شد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس درباره تأمین منابع مالی طرح PDH گفت: 26 درصد منابع مالی طرح از آورده سهامداران و 74 درصد از تسهیلات بلندمدت ارزی است که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است.

حسنی تأکید کرد: پس از راه‌اندازی طرح PDH درگیری و نگرانی خام‌فروشی پروپان را نخواهیم داشت و نگرانی تحریم‌ها نیز منتفی می‌شود و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

وی در مورد محل احداث طرح PDH افزود: توافق‌نامه و صورت‌جلسه تحویل 24 هزار هکتار زمین در پارک پروپیلن بین پتروشیمی پارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی پارس امضا شد که فاصله کم با شرکت برای تولید، فاصله کم با پتروشیمی دماوند برای تأمین یوتیلیتی و سهولت صادرات از مزایای این محل است.

مدیرعامل پتروشیمی پارس ادامه داد: فردا زمین طرح PDH به شرکت پتروشیمی پارس تحویل داده خواهد شد و پس از آن اقدام‌های لازم برای احداث طرح انجام خواهد شد. عملیات اجرایی طرح نیز در صورت امکان به‌دلیل سختی هماهنگی مدیران در روزهای پایانی سال، روز چهارشنبه این هفته آغاز خواهد شد.

نیپنا

شرکت صنایع شیمیایی و رنگسازی پاک طیف نگار که با برند پاک لاک شناخته می‌شود پیشینه‌ای بیش از ۴۰ سال اشتغال در زمینه‌‌ی رنگ و مواد شیمیایی داشته و فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید، از سال ۱۳۷۲ آغاز نموده و رفته رفته حوزه‌ی فعالیت خود را در تولید رنگ و مواد شیمیایی گسترش داده است.

دفتر مرکــزی : تهـــران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، کوچه سینا، شماره ۱۷۲۹ ، واحــــد۸

کارخانه : تهـــران، شهرک صنعتی اشتهارد، دکتر حسابی غربی، نرگس ۲، نسترن۱، نرگس ۵، شماره۳۷۸۲

۰۲۱-۲۲۲۳۸۹۰۵-۶

info@paklac.com

تمامی حقوق این وب‌سایت نزد شرکت رنگسازی پاک لاکمحفوظ می‌باشد